לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה

דלדול הרוח

אישים רבים במדינה מתלוננים על דלדולה של הרוח בישראל. כוונתם שהרוח האנושית, שבמרכזה חירות ושוויון בין בני אדם, מדוכאת בישראל, והמבע היחידי שלה הוא ההפגנות והמחאות של קבוצות אידיאולוגיות נגד מעשי השלטון. אחרים מוצאים שהתרבות הישראלית נמצאת בנסיגה מאחר שהיא מזהה את היהדות עם הפנטיות החרדית הקיצונית, זו המדגישה שלהיות יהודי פירושו להיות נבדל ונפרד מכל מה שאינו יהודי.

בימי הקמתה הייתה המדינה מיוסדת על שוויון וכבוד בין כל האזרחים. על זה מעידים מסמכי היסוד של ישראל. הפקודות הראשונות של מועצת המדינה ומגילת העצמאות פונות אל כל בני הלאום החדש, שאך עתה הכריז על עצמאותו - ומזמינות את כל תושבי השטח שבידי ישראל, בלי הבדל דת או שיוך אתני, לקחת חלק פעיל בבחירות לגוף שהיה מיועד לכונן חוקה לישראל. העם שהתבקש לפעול למען החוקה איננו "העם היהודי", אלא כל תושבי ישראל, והחוקה שהייתה אמורה להתקבל מיוסדת על שוויון כל האזרחים ללא כל הפליה.

אבל תרבות השוויון הדמוקרטית נבעטת ומושלכת לצידי הדרך לא רק על ידי היהדות החרדית. התביעה שישראל תוכר כ"מדינת העם היהודי" איננה של היהודים החרדים, אלא של כל הקואליציה המרכיבה את הממשלה. ההפרה הבוטה של השוויון מתבטאת לא רק במקרים של התנהגות לא אנושית מצד אנשי כוחות הבטחון, אלא בראש ובראשונה בחוקים שכל כוונתם היא להפריד בין יהודים ולא יהודים. ההפליה והפנים המכוערות שלה, האלימות, נובעות קודם כול מן ההפרדה הקיימת בחוק.

החקיקה המפרידה בין האזרחים החלה רק אחרי שישראל התקבלה לאו"ם. ההפרדה התחילה בחוק האזרחות המבדיל בין "אזרחי שבות" ו"אזרחי ישיבה"; היא נמשכה בכניעה לדרישות של יהודים (לא חרדים) למנוע נישואים אזרחיים ולקבוע חוקי נישואים נפרדים לפי הדת; היא חייבה כל יהודי ליום מנוחה דווקא בשבת, לעומת הזכות ללא יהודי לבחור יום מנוחה כרצונו; היא הקימה מוסדות חינוך נפרדים לגמרי ליהודים ולערבים, ואפילו לא בית ספר משותף אחד שילמדו בו גם עברית וגם ערבית; ובמיוחד היא השליטה מגורים נפרדים ליהודים וללא יהודים. כל אלה לא נקבעו על ידי "יהדות חרדית", אלא על ידי העקרון המרכזי של היהדות: לא להתערב ב"גויים". המצווה הדתית של ההיפרדות אמנם נמצאת בהרבה דתות, אבל ביהדות היא ראשונה במעלה.

אנטישמים רבים האשימו את היהודים בעולם שיש להם נאמנות כפולה. בישראל הנאמנות הכפולה של היהודים ניכרת בבירור. כאזרח אתה נאמן למדינה שאתה חלק ממנה, אבל האזרח היהודי נדרש להיות נאמן גם ל"עם היהודי". מה קורה אם הנאמנויות האלה עומדות בסתירה זו לזו? מה לנו יותר משכנע מהצהרתו של ראש הממשלה הקודם, אהוד אולמרט, שהכריז בפומבי כי הוא "קודם כול יהודי ורק אחר כך ישראלי". תארו לעצמכם את ג'ון קנדי, נשיא ארצות הברית מכריז שהוא "קודם כול קתולי ורק אחר כך אמריקאי"...

 כדי למנוע את דלדול הרוח יש לחזור לעקרונות הדמוקרטיה ולהיות נאמנים לישראל בלבד. הנוף האנושי שלנו הוא ביסודו דמוקרטי, ורוח השוויון והאחווה תפרח אם לא נערב את נאמנותנו למדינה ולעקרונות הדמוקרטיים שלה בנאמנויות הפוכות של הפרדה. החינוך בבתי הספר אסור שיהיה מכוון להעמיד מכאן נאמנות לעם היהודי, ומכאן נאמנות לעם הערבי. חינוך מפריד כזה הוא המביא את תופעות האלימות הקשה. הנאמנות לישראל בלבד תביא אותנו ממילא לנאמנות לעקרונות השוויון והכבוד לכל בני האדם. האזרחים חופשיים כמובן לשמור את המצוות הדתיות, אבל אסור שמצווה דתית תקבל צורה של חוקי אפליה, הסתגרות וקיפוח ותקבע את חינוך הישראלים הצעירים.

21.9.09

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר