לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה
 
 תשובה למשה פייגלין 
 
 ב 25.6.06 כתב משה פייגלין מאמר נגד העתירה ב"מעריב". הוא התפרסם גם בהוצאה האלקטרונית של מעריב.  
 כתובת המאמר:    http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/439/748.html  התשובה נמצאת כאן
 
---
גם ישראלים וגם יהודים
פרופ' עוזי אורנן מסביר את ההבדל בין 'לאום אתני' לבין 'לאום מדינה'. תשובה למשה פייגלין
21/7/2006
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/452/463.html  הכתובת:NRG     התפרסם ב
משה פייגלין פרסם באתר זה מאמר על העתירה שהגשתי בשמי ובשם עמותת "אני ישראלי" לרישום סעיף הלאום במסמכי הזהות שלי כ"ישראלי" ("יהודים או ישראלים?", 25/6). פייגלין טען שהרישום "ישראלי" מוציא את האפשרות שאדם יראה עצמו גם כ"יהודי". הטענה שלו איננה נכונה.

יש להבחין בין "לאום אתני" ו"לאום מדינה". במילים אחרות - בין מוצא ובין לאום. לפי השקפתו של פייגלין, העיקר הוא "מאין באת". כלומר, מי היו הוריך, לאיזה שבט הם היו שייכים, מה סוג הדם שלך ועוד - תכונות העוברות בירושה. לדעתו, האדם נמדד לפי שיוכו.

אבל יש עמדה אחרת, שהעיקר בה היא "לאן אתה הולך". עמדה זו לא מתעניינת ולא מתחשבת במוצא האתני, בצבע העיניים, בצבע העור, בצבע השיער, ואפילו לא בשאלה מי היה סבך או סבתך. לפי
עמדה זו, אדם נמדד לפי הישגיו ולא לפי שיוכו.

העמדה הראשונה מפריעה לקיום מדינה דמוקרטית, שהרי העיקר בדמוקרטיה הוא שוויון כל האזרחים בחובות ובזכויות. אם אתה מבדיל בין בני אדם לפי מוצאם או דתם, ולחלק שמוצא חן בעיניך אתה נותן זכויות יתר ואת האחרים אתה מקפח, אתה פוגע במהות של הדמוקרטיה. לעומת זאת, אם אסור למדינה לשאול שאלות לגבי המוצא, המדינה יכולה לקיים שוויון מלא בין כל האזרחים, שכולם בני "לאום המדינה".
בלי שאלות של מוצא או דת
על הקבוצה הראשונה של בני האדם נמנו משטרים אפלים. להם היה חשוב מי היה סבך ומי היתה סבתך, מאיזה מוצא אתה, מה צבע עורך וכיוצא באלה. על קבוצת בני האדם השנייה נמנות הרבה ארצות מודרניות. בצרפת, למשל, אסור לפקיד ממשלה או לפקיד עירייה לשאול בן אדם מה המוצא שלו, אפילו לא איפה נולד אביו. גם לא מבקשים ממנו להוכיח מה הדת של סבתו.

אני מציע לכל אחד לחשוב אם הוא רוצה לחיות במדינה שחוקרת ורושמת במסמכיה את המוצא ואת הדת ואת שיטת הגיור, ואולי גם את צבע השיער המקורי של כל אזרח בה, או במדינה ששואלת רק - האם אתה מזדהה עם החברה הנוכחית שאתה חבר בה? האם אתה מוכן להישבע לה אמונים?

חברה שמונעת קיפוח והפליה, שכל האזרחים זוכים בה לכבוד בלי תלות במוצאם או בדת שלהם או של הוריהם, בלי שאלות של מוצא או דת – היא חברה שתזכה לתמיכה מצד כל בניה.

אצלנו, מי שהקבוצה השנייה מוצאת חן בעיניו הוא ודאי ישראלי, ואם רצונו באופן אישי להשתייך לדת זו או זו, להתפלל או לנהוג מנהגי דת זו או זו, יעשה כרצונו ואיש לא יפריע לו. ודרך אגב, בני הקהילות היהודיות בארה"ב הם בני לאום המדינה האמריקנית. הם גאים בלאום שלהם ואינם מתביישים בו, וזה לא מפריע להם לחשוב את עצמם יהודים.

"הלאום האתני" שלהם הוא "יהודי" ו"לאום המדינה" שלהם הוא "אמריקני". לא חייבת להיות סתירה בין שני הסוגים השונים האלה של הלאום. ואצלנו, גם אזרחים הדבקים ביהדותם יכולים לתבוע רישום הלאום "ישראלי", כמו שגם בני דתות אחרות יכולים לעשות זאת. רישום הלאום "ישראלי" לא יפריע להם להיות יהודים.

פרופ' אורנן מנהל מחלקה בפקולטה למדעי המחשב בטכניון ופעיל בהצהרת ''אני ישראלי'', המכוונת להשגת שוויון אזרחי מלא בישראל
 
 : 
 
         
שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר