לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה
                                                 מלחמת היהודים נגד הישראלים

 

אדם יכול להיות בו בזמן גם אדם ממין זכר, גם בן הדת הנוצרית, גם צמחוני, גם אוסף בולים ועוד.  כל
תכונה משייכת את האדם לקבוצה של בני אדם שיש להם אותה התכונה. תכונת
ההשתייכות המשפחתית העמידה את חברת השבט. תכונת ההשתייכות הדתית
העמידה את החברה הדתית במרכז, וההיסטוריה  הראתה שחברה דתית יכלה
לפעמים לכבוש חלקים גדולים מן העולם.

 

אבל העולם משתנה בלי הרף. המהפכה הצרפתית העמידה טיפוס מסוג חדש, שהתחיל להיקרא בשם 'לאום'.
הלאום יכול להכיל אנשים ממוצאים אתניים שונים, ובני דתות שונות. גם המוצא האתני וגם הדת אינן ממלאות
תפקיד מרכזי ב'לאום'. הלאום מונהג על ידי התארגנותם של בני האדם היושבים יחד על אותה אדמה, ולא על
ידי שליטים שהתמנו על ידי הדת. שליט מן הטיפוס הקדם-לאומי, שהתמנה למשל על ידי הדת - דואג לבני דתו.
אבל השליט של הלאום חייב לדאוג לרווחתם של כל בני הלאום בלי קשר לדתם או למוצאם האתני.  וכך מאז
המהפכה הצרפתית נוצרה עוד תכונה לבני האדם, והיא הרגשת המשותף לכל אלה החיים יחד
באותה המדינה.

 

וכאן יש לומר כי התהפוכות המדיניות שהתרחשו בעולם יצרו מדינות חדשות, שבשנות העבר לא היו קיימות. 
זכרו את מדינת רואנדה שבאפריקה, ואיך בני המוצאים האתניים השונים שהחריבו אלה את
אלה במשך שנים רבות, מצאו את הדרך להעלות את החברה הרואנדית המשותפת לדרגה
יותר חשובה מאשר ההשתייכות לשבט או למוצא האתני [ראו כאן מאמר על רואנדה]. המושג
החדש "לאום המדינה" חל גם  על כל המדינות החדשות. הנה כשהתפרקה הממלכה
העותמנית נוצרו מדינות שלפני כן לא היו קיימות כלל, כגון עיראק, סוריה ופלסטין.
אבן סעוד השתלט על מדינת חיג'אז ונוצרה "ערב הסעודית", ומי היה יכול לנחש שארמניה לא
תקום באדמתה הישנה אלא בתוך הקווקז, או שמדינת קורדיסטאן בכלל לא תקום? ואיך לנגד
עינינו התפצלה פקיסטאן שהתייסדה על הדת, ונוצרה בנגלדש? כל אלה יצירות חדשות, וכל
מדינה משתדלת להקנות לבניה הרגשת שייכות ומחויבות לאומית של כל האזרחים כבני הלאום.

 

קנה מידה זה של הלאום חייב לעמוד לנגד עינינו גם כשנתבונן בכמה מן המאורעות שהתרחשו לאחרונה. 
כואב הלב לראות איך במוסד הלאומי הנקרא "כנסת", שכמוסד לאומי תפקידו לדאוג לרווחת
הישראלים כולם, יושבים כל כך הרבה אנשים שמועלים בתפקידם לדאוג לכל בני הלאום, ורואים
עצמם נציגים של הקבוצה האתנית שלהם בלבד. "חוק הקרן הקיימת" הוא הפליה בולטת
לטובת הקבוצה האתנית המצומצמת שלהם – היהודים, ונגד בני הלאום המשותף של כולנו –
הישראלים. אך מה לנו יותר מהצהרה שנתן לא מזמן ראש הממשלה הישראלית. אמר אולמרט:
             בראש וראשונה אני יהודי, ורק אחר כך אני ישראלי. 
האם תעלה על דעתך שאיזה ממלא תפקיד לאומי במדינה כגון ארצות הברית או צרפת,
אדם שהוא במקרה יהודי, יאמר משפט כזה: אני קודם כול יהודי ורק אחר כך צרפתי? חשוב
לרגע על ג'ון קנדי, נשיא ארצות הברית הנרצח, שהיה קתולי. האם היה עולה בדעתו לומר
"אני קודם כול קתולי ורק אחר כך אמריקאי"? -
בני הלאום האמריקאי היו קוראים לו בוגד, ובהזדמנות הראשונה היו מסלקים אותו ממשרתו
הרמה. האמירה הזאת שלך פירושה אחד: אינך ראוי להיות ראש ממשלה ישראלית.

 

באור זה יש לראות גם את מאמרה של מראם מסארוי שהתפרסם ב"הארץ" ב- 9.7.07 1 ובו היא קוראת להילחם למען
שוויון אזרחי מלא וגמור בתוך המדינה המשותפת שלנו, הנקראת "ישראל", מאבק בנוסח המאבק
של לותר קינג למען שוויון. המאמר פונה לא רק לישראלים הערבים לצאת למאבק זה, שהרי הוא
מתפרסם בעיתון שרוב קוראיו אינם ערבים.
עמדתה היא עמדה לאומית במלוא מובן המילה, ויש להשמיעה באוזני כל הישראלים,
תהא השתייכותם האתנית אשר תהיה.
 
בנוסח מקוצר - התפרסם ב-א-סינארה  07 .26.7.  
שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר