לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה

         יום שלישי, י"ג בניסן תשס"ב  26.3.2002   ידיעות אחרונות      [המאמר התפרסם מתורגם לערבית בא-סנארה 12.1.07]

 

 

עוזי אורנן

 

הדרך הארוכה לשלום

פתרון חד-צדדי מושלם שאפשר להציעו

מעל לראשיהם של מנהיגי המלחמה הנוכחיים

תשומת-הלב מופנית אל המלחמה המתנהלת בארצנו זה למעלה משנה וחצי, והמציאות הקשה הזאת אינה נותנת לנו להתבונן במכלול מצבנו. כולנו יורעים ששכנינו היום יהיו שכנינו גם מחר, אך השאלה היא מה לעשות עכשיו. מצד אחר נשמעות קריאות "יד חזקה וזרוע נטויה", ואמירות נחרצות כי "היהורים עם חזק". מצד אחר פוסקים כי "מעולס לא הצליח צבא מאורגן להצמית את הטרור", ומבטיחים כי אם ניאות להקמת מדינה פלשתינית יבוא השלום.

שתי הדעות מופרכות: אין כל ביטחון שמעשי הטרור לא ­יביאו לחריקות נוספות במוראל הישראלי ואין גם ספק שמילוי מאוויי אויבינו לא ישקיט אותם: האיריאולוגיה הנוקשה של מקדשי המלחמה שוללת אפשרות קיום של ישות לא-ערבית על פני "האדמה הערבית". ברור שעלינו להוכיח כי אנו איתנים. אך אין די בכך. עלינו להראות להמוני הפלשתינים כי יש פתרון שונה ועדיף על "פתרון" של דם ואש. זהו פתרון חד-צדדי מושלם, ואפשר להציעו מעל לראשיהם של מנהיגי המלחמה הנוכחיים. --

­אס רצוננו להציע למתאבדים-בכוח דרך אחרת, עלינו להראות להם כי העם הישראלי רוצה ויכול באמת לחיות בשלום ובנוהגי שוויון אמיתי עם לא-יהורים. אם לא יאמינו בכך, אנו מנתבים אותם אל הדרך היחידה, של ייאוש ואובדן .אבל כל כרכורי השלום מהצד שלנו לא יועילו ליצור אמון זה בדיבורים בלבד.

בישראל יש מספר רב של אזרחים ערבים. עליהם אמרנו לא פעם שהם "הגשר לשלום". אבל המדינה דואגת אך ורק לשלום היהודים. יש לה דמות של גוזלת אדמות של ערבים, הורסת בתים של ערבים, משחיתה יבולים של ערבים.

 

אדמות מדינה מועברות רובן ככולן ליהודים ע"י מינהל מקרקעי ישראל, מכרזים על מישרות ושיכונים כוללים תנאי: שהמועמד יהיה

"יוצא צבא" - אבל רק יהודים, כל היהודים, גם אם הם תלמידי ישיבות שאינם מתגייסים, "נקראים להתייצב" וזוכים בתואר הזה.

לא כן הערבים.

לא רק מפי דוברי השמאל, גם מפי ראש הממשלה שומעים כי למען השלום "יש לעשות ויתורים מכאיבים". אבל גם השמאל

וגם הימין אינם מבינים ש"הוויתורים המכאיבים" היחידים העשויים להביא שלום הם ויתורים על זכויות-היתר שיש ליהודים בישראל.

כדי לבנות אמון יש למנוע שערוריות כמו ריסוס יבולים של משפחות חיילי צה"ל הנהרגים על הגנתה של ישראל, להימנע

מהריסת בתים של אזרחים ישראלים ולבטל את ההגבלות הגזעניות בחלוקת אדמות המינהל. בשלבים הבאים של יצירת האמון

יש לתת אזרחות אחידה לכולם. חוק השבות אינו חייב להתבטל, אבל בחוק האזרחות יש להפוך את כל הישראלים, יהודים כערבים,

לאזרחים מכוח לידה או מכוח ישיבה בלבד.

אס כך ייעשה, המתאבדים-בכוח יראו פתאום כי שקר היא תעמולת האידיאולוגיה שרק השמדת ישראל תביא קץ למצוקתם,

וכי יש פתרון במסגרת ישראלית נאורה, שאינה פוגעת לא בתרבות ולא במהות של תושביה. חלום הבלהות של חאפז אל-אסד,

 שמא ימצאו ערבים פתרון למצוקתם שלא ע"י  "אחדות ערב", יכול להתגשם ע"י ישראל. זוהי דרך ארוכה, אבל סופה שהיא

קצרה בהרבה משפך הדם העתיד להימשך עד קץ הדורות.

 

הכותב הוא פרופסור לבלשנות ויו"ר עמותת "אני ישראלי"

                                                                                                                                                                -                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                .

 

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר