הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 

"שְׂשׂוֹן לִבִּי"

 
 לעילוי נשמת דודי מורי ורבי
הרב ששון עבדול עזיז מזרחי בן ג'חלא, זצוק"ל
"סעו המה למנוחות עזבו אותנו לאנחות"
ביום השישי ז' ניסן התשנ"ח
ליקט וחיבר הרב ששון נתן שליט"א
   ששון ליבי    פתח דבר    לינקים / צור קשר    פרשת השבוע    בראשית תמן    English
 
    מיוחד לט"ו בשבט
    מיוחד לפורים
    זיווג טוב
    אותיות כפולות
    פסח
    תנך-תלמוד ומספרים
    מילים כפולות בתורה
    פרפראות
    Audio / Video
    לראש השנה
    בראשית תמן
    English

בס"ד, פרשת "כי-תצא", ה'תשס"ה

לזיכוי הרבים – ולמיתוק הדינין מעל עמו ישראל

פרשת "כי-תצא"

 

"כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, עַל-אֹיְבֶיךָ; וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּיָדֶךָ--וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ".

 

מלחמת יצר הרע

 

גם פרשה זו פרשת "כי תצא" נקראת תמיד בחודש אלול, והיא גם כן בכלל ההכנות לקראת הימים הנוראים.

מפשט הדברים אנו יודעים כי מדובר כאן: "במלחמת הרשות הכתוב מדבר ולא במלחמת 7 עממים שהם מלחמות חובה". ועל דיני מלחמת רשות קראנו בסוף הפרשה שעברה. אך, חז"ל דורשים על פסוק זה, שהמלחמה הזו הנזכרת בפסוק, הינה מלחמת חובה, מלחמה פרטית של האדם באויבו העיקרי המצר לו וגורם לו להרבה צרות בחיי היום יום, הרי הוא: היצר הרע.

 

בימים אלה, ימי הרחמים והסליחות, הם ימים שבהם האדם עושה חשבון נפש עם עצמו ובודק במה כשל, במה חטא ומה עליו לשפר ולתקן לקראת יום הדין. באה התורה בפרשתנו, פונה לאדם הפרטי ומעודדת אותו: אל יפול רוחך, שכן כשאתה מונה ובודק במה כשלת, יתכן שתתיאש, ח"ו, מכל העוונות והפשעים שעשית. לכן באה התורה ומעודדת את האדם: אם החלטת להלחם ביצר הרע בכל כוחך, באמת ובתמים –אז יתקיים  "ונתנו ה' אלוקיך בידך – ושבית שביו". הקב"ה יעזור לך במלחמה זו, ויצר הרע יפול שבוי בידך. זהו שאמרו חז"ל: "בא ליטהר? מסייעים אותו" (שבת, ק"ד, ע"א). ועל זה מסביר הרמב"ם, בספר המדע, הלכות תשובה פרק י: "והוא שאמרו חכמים בא ליטהר, מסייעין אותו--כלומר ימצא עצמו נעזר על הדבר".

 

מלחמת יצר הרע אינה דבר של מה בכך. בימינו, אנו עדים למכשולים רבים שיצר הרע (הוא השטן, הוא סמא-ל, הוא הסיטרא אחרא, הוא מלאך המות) עושה ודואג שעם ישראל לא יעשה תשובה ויתרחק כמה שיותר מתורה ומצוות. הוא יחרחר ריב, יגרום לשנאת חינם, לפריצות, גילוי עריות, שפיכות דמים, מינים שונים של עבודה זרה, לשון הרע, רכילות, השגת גבול, שוחד ושלמונים ובצע כסף וכל דבר אפשרי על מנת שבעולם תמשיך הטומאה.

 

למה? מדוע הוא כל כך "נאמן" לתפקידו? במה כוחו ומתי נוכל לו?

 

עונה על כך אליהו הנביא זכור לטוב: "תנא דבי אליהו: " תנא דבי אליהו ששת אלפים שנה הוי העולם: שני אלפים תוהו, שני אלפים תורה, שני אלפים ימות המשיח" מדבריו של אליהו הנביא זכור לטוב נלמד, כי העולם (החומרי), קיים 6000 שנה. בין אם נרצה או לא, מיד בתום שנת ה-6000, נכנסים לשנת השבע (שבעת אלפים)  כמו שבת, הכל רגוע, בית מקדש, משיח, שלווה ובטחון. בזמן הזה מתקיים מה שאנו שרים בליל הסדר בשיר 'החד גדיא': "ואתא (ובא) הקב"ה ושחט למלאך המות....", זהו יומו האחרון עלי אדמות של יצר הרע – מלאך המות. מיום זה ואילך אין מות בעולם ואין יצר הרע בעולם, כפי שאומר הפסוק: "בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח, וּמָחָה ה' אלוקים דִּמְעָה מֵעַל כָּל-פָּנִים; וְחֶרְפַּת עַמּוֹ, יָסִיר מֵעַל כָּל-הָאָרֶץ--כִּי ה', דִּבֵּר". (ישעיה, כ"ה, ח').

 

בנתיים אנו בשנת ה'תשס"ה = 5765 שנה מבריאת העולם. יש ליצר הרע עוד כ-235 שנים, [או לדעה אחרת יש טעות בחישובים וצריך להפחית 167 שנה. אז נשארו רק  (167- 235) = 68 שנה !!!! האמת, שלפי המצב והצרות התכופות בעולם – ככלל, ובעם ישראל - בפרט, נראה שבאמת אנו בתקופת "אחרית הימים"]. כלומר: במידה וחלילה לא נזכה והגאולה ח"ו תתעקב, הרי שיש ליצר הרע במקסימום עוד 235 שנה או 68 שנה לדעה שניה. על כן משתדל יצר הרע יותר מכל הזמנים להמשיך ולהרבות טומאה, פשעים ועבירות כי זה "הדלק", זה הכוח שלו להמשיך ולחיות עד היום האחרון של ה- 6000 שנה. כמובן שהוא מעוניין "לחיות" עד הרגע האחרון.

 

אבל אנחנו, בני ישראל, בימים אלה עושים ככל שביכולתנו להרבות צדקה וחסד, מרבים בתפילה ובחזרה בתשובה לאבינו שבשמים, והכל, על מנת לקרב הגאולה. ורוצים אנו, בעזרתו יתברך, שתתקיים בנו נבואת ישעיה: "בעיתה – אחישנה"- לא זכו? – בעיתה ! זכו? אחישנה". יש הבטחה שהגאולה תהיה "בעיתה" – בתום ה-6000 שנה. אבל אנחנו משתדלים להחיש הגאולה, ויהי רצון שנתבשר עוד השנה.

 

כמנהגינו, נקדיש את עמוד זה לחגים. ננסה להביא, בעז"ה: מושגים, מנהגים ומקורם, וכדומה.

 

חודש "תשרי", "ראש השנה" – מקור השמות ופירושם

שמו של חודש תשרי - כמו שמותיהם של החודשים האחרים - הגיע אלינו מבבל, מן השפה הארמית. את שמות החודשים הביאו השבים לציון, שחזרו מגלות בבל ליהודה לפני כ- 2,500 שנה (במאה ה- 6 לפני הספירה). המילה תשרי באה מן המילה הארמית "תשריתו" שפירושה בעברית - התחלה.

מכאן גם המקור לאלה שקוראים את החודש תשרי בחיריק ולא בצירי.

 

ואמנם בלוח העברי הנהוג כיום מציין חודש תשרי את התחלת השנה. אבל לא כך היה בתקופת המקרא: התורה מזכירה התחלה אחרת של השנה - באביב, בחודש ניסן, שהוא "ראש חודשים ראשון… לחודשי השנה" (שמות, י"ב, ב'). בהתאם לספירה המתחילה בחודש הראשון (ניסן) - תשרי הוא החודש השביעי, וראש השנה חל "בחודש השביעי באחד לחודש" (ויקרא, כ"ג, כ"ד).

 

ובכל זאת, גם במקרא יש רמזים לעוד התחלת שנה - בעונת הסתיו. לדוגמה: על חג הסוכות נאמר בתורה שהוא "חג האסיף בצאת השנה" (שמות, כ"ג, ט"ז). ולכן יש הסבורים, כי כבר בתקופת המקרא היו "שתי התחלות" לשנה: התחלת השנה באביב, בחודש הראשון הוא חודש ניסן, שבו יצאו בני ישראל ממצרים וחגגו את חג הפסח; והתחלה נוספת הייתה בסתיו, בחודש השביעי - הוא חודש תשרי, שציין את סוף השנה החקלאית (אסיף) ואת ההתחלה של שנה חקלאית חדשה.

 

במשנה נזכרות כמה התחלות - כמה ראשי שנים - לעניינים שונים, ובהם: ראש השנה למלכים (א בניסן), ראש השנה לשנים (א בתשרי), ראש השנה לאילנות (טו בשבט) ועוד, אבל ההתחלה החשובה מכולן היא בראש השנה, שעליו אנו אומרים "היום הרת עולם", ולכן רק תאריך זה זכה לכינוי "ראש השנה".

 

ראש השנה      כשם שראשו של האדם הוא מרכז כוחותיו, והמוח שולח חיים ומפעיל את הגוף כולו, כך גם ראש השנה שבו נגזר ונקבע גורלו של האדם בשנה החדשה.

 יום הדין           ביום זה נקבע גורלו של האדם בבית הדין של מעלה, ונפתחים שלושה ספרים.

ראש השנה נקרא יום הדין משתי סיבות: האחת: משום שביום זה הסתיימה בריאת העולם, והקב"ה רצה שישרור סדר בעולמו, וכל ברואי העולם ינהגו על פי מידת הדין (כלומר: לפי החוק ולפי הצדק). השנייה: ביום זה נשפט האדם הראשון על חטאו, גורש מגן העדן ונגזרה המיתה על בני האדם; לכן גם צאצאיו (בניו ובני בניו) ישפטו ביום זה לפני ה'.

יום הכסה         סוכות ופסח חלים כאשר הירח מלא, כלומר באמצע החודש. ראש השנה חל בתחילת החודש כאשר הירח מכוסה וכמעט אינו נראה. ומכאן שמו - יום הכסה. מדוע חוגגים את ראש השנה דווקא ביום שבו הירח כמעט אינו נראה? ישנם הסברים שונים לכך: האחד ממשיל את בני ישראל לירח המכוסה. בשבתות ובמועדים האחרים בני ישראל משולים לירח ומאירים את סביבותיהם, ואילו בראש השנה שהוא יום הדין הם מתכסים ולא מפיצים את אורם. והקב"ה, אשר רוצה לסלוח לעמו, מכסה על חטאי בני ישראל ובדרך זו מוחל להם. על פי הקבלה יום הדין הוא גם יומו של השטן, לכן כיסוי הלבנה בא להטעות אותו, כדי שלא ידע מתי בדיוק חל יום הדין. חכמינו מספרים שביום הדין מתעוררים כוחות הרשע המבקשים להרע לבני ישראל

ולגרום שיורשעו. השטן שכל תפקידו הוא להרע מנסה לשכנע את ה' לשפוט בחומרה את האנשים. ה' בעל מידת החסד והרחמים, אינו מוכן לקבל את דברי השטן כמות שהם ודורש הוכחות. לאלו הוכחות הכוונה?

ה' דורש לשמוע לפחות עוד שני עדים שיספרו את אותו הדבר. השטן הולך ומחפש עדים שיסכימו להתלוות אליו ולעזור לו לקטרג על בני ישראל. בחיפושיו הוא פונה אל שני המאורות ? השמש והירח. תחילה פונה אל המאור הגדול, הוא השמש המאירה על העולם וצופה על כל מעשי האדם, ומבקש שהשמש תבוא ותעיד. ואולם עדותה אינה מספקת. לכן הוא מחפש את המאור הקטן - הוא הירח. הירח אינו מעוניין בתפקיד הקשה שמועיד לו השטן, לכן הוא מתכסה ומסתתר. כך השטן אינו מוצא שני עדים שיאשרו את דבריו, וטענותיו אינן מתקבלות.

יום זיכרון תרועה   בחגי ישראל באים לידי ביטוי חוש הטעם, חוש הריח וחוש השמיעה. בחג הפסח משמש חוש הטעם באכילת מצה ומרור לשם זכירת טעם העבדות במצרים. בחג הסוכות - חוש הריח. שכן ההדס והאתרוג הם שניים מארבעת המינים. בראש השנה משמש חוש השמיעה לשמוע את קול השופר המעורר את זיכרונם שלהמתפללים ומביא לידי הרהור וחרטה. לכן בתורה היום הזה נקרא: יום זיכרון תרועה.

 

יהי רצון מלפני אלקי השמים שנזכה לנצח במלחמתנו נגד יצר הרע, ויחיש הקב"ה את היום עליו נאמר "ואתא הקב"ה, ושחט למלאך המות". ויתקע בשופר גדול לחירותנו, ויקרע רוע גזר דינינו, ונזכה לחוג ראש השנה הזאת בבית הבחירה עם משיח צדקינו. אמן.

 

אם רצונך להפיץ עלון זה ברבים אנא התקשר ל-02-581-2830, (מעלות דפנה 127/5)

או, קח את הדפים המקוריים ועשה העתקים לזיכוי הרבים. אין אנו רוצים כסף

העלון השבוע:  לרפואת מורי ורבי הרה"ג אליהו יהושע לוי שליט"א בן סביחה, ולרפואת חברינו: יצחק אייזק בן חיה שרה הי"ו, רפואה שלמה, רפואת הנפש ורפואת הגוף. ויחזירם לאיתנם כבראשונה. א-ל נא רפא נא להם. אמן.

ליקט וחיבר: הרב ששון נתן