הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 

"שְׂשׂוֹן לִבִּי"

 
 לעילוי נשמת דודי מורי ורבי
הרב ששון עבדול עזיז מזרחי בן ג'חלא, זצוק"ל
"סעו המה למנוחות עזבו אותנו לאנחות"
ביום השישי ז' ניסן התשנ"ח
ליקט וחיבר הרב ששון נתן שליט"א
   ששון ליבי    פתח דבר    לינקים / צור קשר    פרשת השבוע    בראשית תמן    English
 
    מיוחד לט"ו בשבט
    מיוחד לפורים
    זיווג טוב
    אותיות כפולות
    פסח
    תנך-תלמוד ומספרים
    מילים כפולות בתורה
    פרפראות
    Audio / Video
    לראש השנה
    בראשית תמן
    English

בס"ד, "נָחַלְתִּי עֵדְוֹתֶיךָ לְעוֹלָם כִּי-שְׂשׂוֹן לִבִּי הֵמָּה"

עלון "ששון ליבי" לפרשת "תרומה" ה'תשס"ז

לזיכוי הרבים – ולמיתוק הדינין מעל עמו ישראל

 

פרשת "תצוה" – שבת "זכור"

 

"וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית--לַמָּאוֹר".

 

משה רבינו, ע"ה, אינו מוזכר בפרשת "תצוה" ובעוד 5 פרשות:

ידוע, כי משה רביני, ע"ה, אינו נזכר בפרשת "תצוה", כי פרשה זו בדרך כלל נקראת מיד בסמוך ליום פטירתו שהוא ז' אדר. (השנה היה ביום ראשון)

אך הנה מוצאים כי ישנן עוד חמש פרשות בהם משה, ע"ה, אינו מופיע: (כמובן מלבד ספר בראשית):

1. "תצוה", 2. "עקב", 3. "ראה", 4. "שופטים", 5. "כי-תצא", 6. "נצבים"

אם כך רואים כי סך הכל בשש פרשות, שמו של משה רבינו, ע"ה, אינו מופיע.

 

האם יש סיבה מדוע שש?

לעניות ולשפלות דעתי, ובסיעתא דשמיא, משה רבינו, ע"ה, אמר זאת לקב"ה ברמז, שנאמר:

"וְעַתָּה, אִם-תִּשָּׂא חַטָּאתָם; וְאִם-אַיִן--מְחֵנִי נָא, מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ", היה מספיק לאמר: " מְחֵנִי מִסִּפְרְךָ..". אלא מְחֵנִי – וכמה פעמים?  נָא פעמים.

נ'א' = בגמטריה קטנה: 6.

 

אך, עדיין נשאלת השאלה מדוע דווקא 6 פעמים ולא יותר או פחות?

לעניות ושפלות דעתי, ובסיעתא דשמיא נראה לי, כי המספר 6, מציין את 6,000 השנים בהם העולם קיים, כפי שאמר התנא דבי אליהו: " ששת אלפים שנה הוי העולם. (שני אלפים תוהו, שני אלפים תורה, שני אלפים ימות המשיח", ואנו נמצאים כבר בשנות "ימות משיח").

משה, ע"ה, הוציא את ישראל ממצרים בשנת: 2448 לבריאת העולם. אילו היה נכנס לארץ ישראל עם בני ישראל, הרי שמיד היתה גאולה שלמה. כלומר: היה העולם נכנס לרוחניות "והגשמיות" של האלף השביעי.

לכן אומר משה רבינו, ע"ה: כשם שלא הצלחתי להביא את עם ישראל לגאולה השלמה ולעקוף את כל 6,000 השנים, היישר אל האלף השביעי, לכן מחני 6 פעמים. פעם כנגד 1000 שנים של העולם.

 

ולשאלה: מדוע דווקא בפרשות אלה?

בפרשת תצוה, כבר בארנו לעיל לפי דעת רבותינו – שזה תמיד סמוך ליום ז' אדר, יום פטרתו, ע"ה.

בשאר הפרשות, נראה לעניות דעתי, בסיעתא דשמיא, לפרש כך:

"עקב"              שמא חשש משה שהתעקבה הגאולה האמיתית בסיבתו ?!

"ראה"              שמא הראהו הקב"ה כל הדורות, וראה משה, שעדיף שיגיע העולם "בכוחות עצמו" לאלף השביעי שכך יהיה תיקון מלא ושלם בעולם, דהיינו שכל הנשמות וניצוצותיהם ישלימו תיקונן כראוי ?!

"שופטים"         שמא בגינו נשפטו ישראל 

"כי תצא"         שמא התחייבו ישראל לשנות הגלות עד סוף שנת ה-6000 כיוון שמשה הוציא את הערב רב, על אף שאמר לו ה' לא להוציאם

"נצבים"            שמא הבטיחו הקב"ה, שעל אף הכל, יהא ניצב ועומד לראות בגאולתם של ישראל האחרונה, כשם שעשה את הראשונה.

כך נראה לעניות ושפלות דעתי וכך כתבתי. וה' יעשה הטוב.

 

רמזים במעיל כוהן גדול:

בגדי כהן גדול מיוחדים במינם וטמונים בהם סודות לאין ערוך. ניקח לדוגמא את המעיל:

·        המעיל בא לכפר על לשון הרע. שאמרו חז"ל: "יבוא דבר שבקול (הפעמונים) ויכפר על מעשה הקול".

·        ומדוע תכלת? לפי שהוא נראה תחת האפוד והחושן שבאים לזיכרון. אף תכלת שדומה לרקיע הוא לזיכרון. שאמרו רבותינו: "תכלת דומה לים, ים דומה לרקיע, רקיע דומה לכסא הכבוד".

·        "שָׂפָה יִהְיֶה לְפִיו", מה הכוונה? שאם האדם חטא בלשונו יעשה "שפה לפיו" = יעשה תשובה.

·        "זָהָב וְרִמּוֹן, פַּעֲמֹן זָהָב וְרִמּוֹן" = גמטריה: "המה שבעים ושנים" = 72 רימונים

·        למה 72 רימונים? כנגד 72 מראות נגעים שבאים על האדם בעוון לשון הרע.

·        כל פעמון בין שני רימונים. שפעמון זהב משול לדיבור הטהור והשבח. הרימון משול לריקנים שבישראל שגם הם מלאים מצוות כרימון, אבל, אפילו בריקנים של ישראל אין לדבר אלא בשבחם. ועוד: "שיזהר האדם לדבר, דיבור אחד בין שתי שתיקות. ולא שתיקה אחת בין שני דיבורים".

·        "וְנִשְׁמַע קוֹלוֹ" דיבור האדם משמשו ככלי לפני הקב"ה. אם יכעיס את בוראו - תפילתו לא תתקבל.

 

** פורים ** פורים ** פורים ** פורים ** פורים ** פורים ** פורים ** פורים ** פורים ** פורים **

 

המשך רמזי המעיל – לעניין פורים: "ומתנות לאביונים"

יש מן החכמים שדרשו פסוקי המעיל לעניין מתן צדקה. וידוע כי בפורים מרבים בצדקה:

וְעָשִׂיתָ אֶת-מְעִיל הָאֵפוֹד - זו צדקה שנאמר: "מעיל צדקה יעטני" (ישעיה ס"א)

וְהָיָה פִי-רֹאשׁוֹ, בְּתוֹכוֹ   - שיעלים הצדקה ולא יפרסם, שנאמר: "מתן בסתר – יכפה אף" (משלי כ"א)

שָׂפָה יִהְיֶה לְפִיו סָבִיב    - אף על פי שעושה צדקה בסתר, הקב"ה מפרסם לכל

מַעֲשֵׂה אֹרֵג                  - כשם שארג זה כל נימא (חוט) ונימא, מצטרפת לבגד גדול – כך כל פרוטה ופרוטה מצטרפת לחשבון גדול.

לֹא יִקָּרֵעַ                     - לעולם לא יפסיד בעל הצדקה. שהאמר: "פיזר נתן לאביונים, צדקתו עומדת לעד"

 

שקול "פורים" כנגד כל המועדים, כיצד?

       החג        מה מעלת החג?                          כיצד משיגים זאת בפורים?

פ – פסח.   זיכרון לחירות שיצאו לגאולה.      משתה ושמחה, מזכירים שיצאו לחירות מן הגזרה

ו – וסוכות.  עם ישראל בצל ענני הכבוד.       קוראים במגילה: "מתיהדים" שנכנסו תחת כנפי השכינה

ר– ראש השנה. יום הדין וחשבון נפש.          קוראים במגילה על הגזרה וסיבותיה, התשובה והמחילה

י – יום כיפור.  חזרה בתשובה, צדקה,תפילה.  תענית אסתר, מתנות לאביונים.

מ– מתן תורה.  זכרון קבלת התורה והמצוות.  "קיימו וקבלו", קיימו מה שכבר קיבלו. כמו במתן תורה

 

מדוע נקראה המגילה: "מגילת אסתר" ולא: "מגילת מרדכי"?

  1. נס פורים היה בהסתר גדול, הן מפאת משך השנים בהם התרחש הנס (לאורך 12 שנים), והן מכיוון שהכל יכלו לפרש את המאורעות כדברים טבעיים לחלוטין. בשם: "אסתר" טמון "הסתר".
  2. אסתר, היא זו שהתחילה בתענית וצוותה על מרדכי, ברוח הקודש, שיגזור תענית ציבור שהביאה לתשובה וגאולה. על כן זכתה שהמגילה תקרא על שמה.

 

מרדכי = הוא פתחיה וחי 400 שנה:

יש אומרים כי מרדכי זכה לאריכות ימים וחי יותר מ-400 שנה. היה גם בימי סוף מלכות החשמונאים.

עוד אמרו: מרדכי = הוא פתחיה, וסמכוהו לפסוק באיוב, ח: "וְהָיָה רֵאשִׁיתְךָ מִצְעָר, וְאַחֲרִיתְךָ, יִשְׂגֶּה מְאֹד"

ראשית שמו של מרדכי: מ'ר'ד', סופו: כ'י'.

מ X2 = פ = 80. ר X2 = ת = 400. . ד X2 = ח = 8.    ===> 488

כ /2 = י = 10.   י /2 = ה = 5.                                   ===> 15   ביחד = 503 = פתחיה = 503.

 

"ברוך מרדכי" – "ארור המן"

ביום פורים מרבים בצדקה. העשירים מצווים לתת יותר, וממילא העניים מקבלים יותר.

על דרך הצחות אומרים: העניים מברכים את מרדכי: "ברוך מרדכי". כי על ידו באה להם הצדקה.

                                        העשירים מקללים את המן: "ארור המן" שעל ידו הם נאלצים להוצי ממון.

 

עכשיו בעז"ה, סלולה הדרך לבוא המשיח והגאולה, כיצד?

פרעה הוכחד                 – הקב"ה גואל את עמו בשליחיו:  אהרון ומשה גואלים את עם ישראל.

המן הוכחד                    -  הקב"ה גואל את עמו בשליחיו: אסתר ומרדכי גואלים את ישראל.

סדם חוסיין הוכחד          -  הקב"ה יגאל את עמו בשליחיו: אליהו ומשיח.

רמז לכך נתו מו"ר הרב הצדיק בן ציון אבא שאול זיע"א, שהיה ראש ישיבת "פורת יוסף, והיה בעל מופתים ידוע בעל שיעור קומה שאין כדוגמתו.   מסתבר, עפ"י דיווחי החדשות, שהשבוע התקשר אחד ממאזיני ערוץ הקודש "כל האמת" אל התחנה, שהיה אחד מתלמידיו של הרב בנציון אבא שאול זצוק"ל, וסיפר שהרב הודיע לתלמידיו, לפני פטירתו, שהגאולה תתחיל אחרי שימות סדאם חוסיין, הדיקטטור העירקי. לאחר מכן הדברים אושרו ע"י תלמידים נוספים של הרב אבא שאול, מה שגרם להתרגשות הולכת וגוברת בציבור שומרי התורה והמצוות, ומה שמעיד על כך שאנחנו עומדים, בעזרת השם יתברך ובישועתו, לעבור להילוך גבוה בתהליך הגאולה. יהי רצון שיימחה זכר עמלק, וישלח הקב"ה משיח צדקנו במהרה בימינו אמן.

 

שבת שלום – פורים שמח

 

אם רצונך להפיץ עלון זה ברבים אנא התקשר ל-02-581-2830, (מעלות דפנה 127/5) או, קח את הדפים המקוריים ועשה העתקים לזיכוי הרבים. אין אנו רוצים כסף.              העלון השבוע:  לרפואת: סעידה שולמית בת נעימה הי"ו, גיטל גילה בת בשה בתיה הי"ו, חוה בת סעידה הי"ו, יצחק אייזק בן חיה שרה הי"ו, הילדה נועה בת נעמה הי"ו, הנערה חיה רבקה בת שיינדל שרה הי"ו, רבקה בת עליזה הי"ו, רפואה שלמה, רפואת הנפש ורפואת הגוף. ויחזירם לאיתנם כבראשונה.

א-ל נא רפא נא להם. שבת היא מלזעוק – ורפואה קרובה לבא. אמן.

ליקט וחיבר: הרב ששון נתן