הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 

"שְׂשׂוֹן לִבִּי"

 
 לעילוי נשמת דודי מורי ורבי
הרב ששון עבדול עזיז מזרחי בן ג'חלא, זצוק"ל
"סעו המה למנוחות עזבו אותנו לאנחות"
ביום השישי ז' ניסן התשנ"ח
ליקט וחיבר הרב ששון נתן שליט"א
   ששון ליבי    פתח דבר    לינקים / צור קשר    פרשת השבוע    בראשית תמן    English
 
    מיוחד לט"ו בשבט
    מיוחד לפורים
    זיווג טוב
    אותיות כפולות
    פסח
    תנך-תלמוד ומספרים
    מילים כפולות בתורה
    פרפראות
    Audio / Video
    לראש השנה
    בראשית תמן
    English

בס"ד

 

קרא על חומרת עניין החמץ וסודותיו
 
בדיקה, ביעור, ושריפת החמץ
 
כל האמור לעיל הינו מספרי הלכות ודפי קשר לחג הפסח מרבנים ידועי שם כגדולי ישראל.
 
א. בדיקת חמץ
 
הכנות לבדיקת חמץ

  1. מכינים את הבית בנקיון כל החדרים והפינות  אפילו אם אין חשש ששם נכנס חמץ.
  2. תיקים, מעילים, בגדים עם כיסים יש לבדוק ולנקות החמץ: סוכריות, מסטיקים וכו'.
  3. גם המכונית, מחסן, גראג', מרתף, מקלט, מרפסת, חדר מדרגות, גינה,  וכדומה - כל אלה חייבים בנקיון ובבדיקת חמץ.
  4. אסור לאכול חצי שעה לפני בדיקת חמץ. (ראה להלן: זמן בדיקת חמץ). אסור לאכול פת ואפילו לא עוגה (יותר מ-56 גרם) החל מחצי שעה קודם הבדיקה. (מותר בשתיה ובפירות אם צריך).
  5. אסור להתחיל במלאכה חצי שעה לפני הבדיקה.
  6. לימוד או שיעורים קבועים שמתחילים לפני הבדיקה באופן קבוע, אין צורך לבטל, חלילה, אך יקפידו להכריז ולהזכיר לציבור לפני ואחרי השיעור לא לשכוח לעשות בדיקת חמץ.
זמן בדיקת חמץ:
בדיקת חמץ צריכה להתבצע מיד עם צאת הכוכבים. אם לא יודעים את זמן צאת הכוכבים, אפשר לעשות לפי הזמן של יציאת השבת באותו שבוע.
 

אילו דברים צריך לבדיקה, ומדוע?
 

 1

חתיכות לחם עטופות
(יש לוקחים 10 חתיכות)

לפזר בבית ולחזור ולמוצאם, כך עובר על כל הבית. (ראה להלן למה דוקא 10 חתיכות)

 

 2

צלחת או מגש 

כדי לאסוף את החמץ שנמצא ונרכזו במקום אחד.

 

 3

נר שעווה / (פנס)
נר חלב/שומן - אסור. פראפין - מותר 

כדי לראות ולבדוק היטב מקומות החמץ. בפנס ניתן להשתמש במקומות המסוכנים להכנס עם נר, או מקומות צרים.

 

 4

סכין

כדי לגרד חמץ הדבוק, אם נמצא.

 

 5

נוצה

כדי לטאטא מקומות שגרדנו עם הסכין, או אם נמצאו פרורים.

 

 6

כף עץ

כדי לאסוף החמץ. (דווקא עץ כדי שיוכל לשורפו עם החמץ)

 

 7

מלח (לפזר בצלחת/מגש)

1. המלח מגרש את החיצונים והמקטרגים. (קרא על סודות החמץ:
ועוד, מה המלח "ברית עולם", כן עם ישראל קיים לעולם, ואנו נזכה לראות ולזבוח בבית המקדש.
 
מה עושים?

המנהג הנפוץ לשתף את בני הבית, בעיקר הילדים:
  1. לתת להם חתיכות לחם, (פחות מכזית, פחות מ-29 גרם) עטופים בנייר או ניילון (כדי שלא יהיו פרורים). יש שנותנים 10 חתיכות. (ראה להלן: למה 10 חתיכות?)
  2. בני הבית מפזרים את חתיכות הלחם כרצונם בכל שטח הבית. (הצעה, מנסיון: דאגו לרשום היכן שמו את חתיכות הלחם...)
  3. בעל הבית (או השליח) מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, אשר קידשנו במצוותיו וציוונו, על ביעור חמץ".
  4. בברכה אחת יכול לבדוק כמה מקומות. אם קשה לו לבדוק כל המקומות: יעמדו בני הבית בשעת הבדיקה ויתפזרו אחר כך למקומות הנוספים ויבדקו, גם אם יש כמה בתים ורחוקים האחד מהשני. הברכה מועילה גם לבדיקת בתי כנסיות ומדרשות שחייבים בדיקה אך ללא ברכה.
  5. לא מדברים כלל בין הברכה לבדיקה. (אם דיבר שלא מעניין הבדיקה - חוזר ומברך)
  6. בזמן הבדיקה, אם מוכרח לדבר: ידבר רק מעניין הבדיקה בלבד
  7. מתחיל בבדיקת החמץ לאור הנר
  8. את כל החמץ שמצא יקפיד לשים במקום אחד (בצלחת/מגש/שקית/קופסת פח)
  9.  יבדוק היטב שכל החתיכות אכן נמצאו. (ראה להלן: מה קורה אם לא מצא חתיכה אחת?)
  10. יחזור למקום שבירך, ויאמר (תחילה בארמית ואחר כך בשפה שמבין): "כל חמירא דאיכא ברשותי דלא חזיתיה ודלא ביערתיה, ליבטיל ולהווי כעפרא דארעא" ויאמר זאת שלוש פעמים ליתר חיזוק. (תרגום: "כל חמץ ושאור שברשותי, שלא ראיתיו ושלא ביערתיו, יתבטל ויהיה כעפר הארץ").
  11. יקפידו לקבץ את כל החמץ שצריך לשורפו למחרת, במקום אחד. עדיף בתוך קופסת פח כך שיוכלו לשרוף הכל בתוך הקופסא.
 מדוע אומרים בארמית?
ידוע, שאין החיצונים (המזיקים) מבינים השפה הארמית. והיות שאנחנו שורפים החמץ ויש והם ילכו ויקטרגו עלינו שאנחנו חלילה מזלזלים בחמץ, לכן אנחנו מקדימים תרופא למכה ואומרים הביטול בארמית ללא שהם יבינו. עד שהם יגשו להגיש כתב תביעה והאשמות יאמרו להם בבית דין של מעלה: אנחנו מכירים את הנושא ויודעים מה פשר המעשה שלהם, והוא טוב ונכון ואפילו מצווה, לכו לשלום.....
 
מה קורה אם לא מצא חתיכה אחת?
אם לא נמצאה חתיכה אחת מהחמץ, אין צריך להפוך את כל הבית שוב, אלא יסמוך על הביטול.
 
מדוע 10 חתיכות?
  1. להזכיר לנו 10 המכות, שבהם הוכו המצריים, בגינם כל העולם היכיר בבורא יתברך ובעמו - ישראל, וכן עם ישראל עשה תשובה מ-49 דרגות הטומאה שהיה בהם
  2. להזכירנו שמטרת הגלות במצרים ומטרת 10 המכות היו לקיים את ההבטחה לאברהם בברית בין הבתרים, והבאת עם ישראל לארץ ישראל שנתקדשה ב- 10 קדושות. וכמו שאנחנו מחפשים ומבערים את החמץ, כן הקב"ה יחפש ויבער את כל האויבים בארץ ישראל לקראת קיבוץ הגלויות ובואם לארץ.
  3. החמץ, הוא יצר הרע (ראה להלן ) הוא מקור לכוחות הטומאה. כל השנה כוחות אלה מנסים בכל כוחם ומאודם להכשיל את האדם. בא הפסח, שזהו הזמן המקורי שהקב"ה שבר את כוחות הטומאה כדי שיציל את עמו, ואז 10 כוחות הקדושה מתעוררים כנגד 10 כוחות הטומאה. על מנת שכוחות הקדושה ישלטו בעולם ולא כוחות הטומאה, אנחנו שמים 10 חתיכות לחם - חמץ = יצר הרע, מחפשים ואוספים אותם, מבערים אותם בפה, וגם במעשה - שורפים אותם. ובשעת הביטול מבקשים שהקב"ה יבער ויבטל הרע וישאיר לנו רק את הטוב בעולם.
  4. לעומת הסיבה הראשונה שהזכרנו: להזכיר לנו שאומנם היה עם ישראל נתון ב-49 דרגות טומאה, אך תוך 49 יום מיציאת מצרים גם עלה 49 מדרגות והגיע למדרגה שיכל לקבל 10 הדברות.
  5. יש 10 מצוות בלחם, (זריעה, קצירה...), ויש 10 מילים בברכת "המוציא". אנו באים להצהיר, שאף על פי שאנו מבערים ושורפים הלחם - סמל החמץ, אנו עושים זאת בקדושה וטהרה ללא חלילה שום זלזול, וכנגד המקטרגים שיגידו, ראו איך הם שורפים הלחם, אנו מבקשים מהקב"ה שיתן ברכה בלחם, בפרנסה, בבריאות, ויחולו עלינו 10 הברכות שבירך יצחק את יעקב אבינו ע"ה, בברכת "ויתן לך האלוקים..." - בזכות מצווה זו. 
 
מדוע לא מברכין "שהחיינו" על מצוות "בדיקת חמץ"?
אין מברכין "שהחיינו" על בדיקת חמץ. כיוון שיש לנו הפסד מכך ששורפים החמץ.
יש ממידת החסידות השמים פרי חדש או בגד חדש בשעת בדיקת חמץ ולאחר הבדיקה מברכים "שהחיינו" ואוכלים הפרי חדש או לובשים הבגד החדש. כפי שצויין: אין צורך בזה.
 
 בדיקת חמץ - אהבת ה'
כותב בעל הבן איש חי בספרו בן איש חיל (ח"ג א) כי בדיקת חמץ וביעורו מעוררת זכות וסנגוריה גדולה על עם ישראל. כי יש באדם תאוות גשמיות הוא מתאווה לאכול דגים ואומר "אני אוהב דגים", לכולם ברור שאין הוא אוהב את הדגים אלא את עצמו. הוא רוצה להשביע את רעבונו או את תאוותו, ואולי הוא אוכל לשמור את בריאותו. אם הדג לא יהיה טעים לחיכו - האדם לא יאכל אותו, נמצא שה"אהבה" לדג היא כיסוי לאהבת האדם לעצמו, ואהבת עצמו היא אשר הולידה והצמיחה את האהבה לדגים אלו.

כך צריכים להיות החיים באהבת הבורא. כל אהבת העולם צריכה לבוא מתוך אהבת הבורא. וכשיאמר אדם "אני נהנה מן העוה"ז" תהיה אהבה זו כיסוי לאהבת ה' כי היא עיקר העיקרים לעשות רצון בוראו. ותהיה אהבת העולם הזה בליבו כדי לקיים בו תורה ומצוות, שהרי בעולם הבא אין מצוות ומעשים טובים. ואם חלילה יקדים את "אהבת העולם הזה" ל"אהבת המקום" - אוי לו ואוי לנפשו.
בבדיקת חמץ וביעורו שורף האדם את הלחם - שמשביעו כשהוא רעב. שורף את העוגות - שליבו מחמדם. אדם מקריב דברים יקרים לו בגלל רצון ה'. לא רק שאין הוא אוכל אותם - אלא הוא מחפש ומחטט בודק ושורף שלא ישאר מהם אף פירור. מתאמץ אדם יגע וטורח עד שאומרים לו: "מה העבודה הזאת לכם?". דבר זה מעורר סנגוריה גדולה על עם ישראל האוהבים את ה' יותר מאהבת עצמם וממחמדי העוה"ז.
 
ב. ביעור ושריפת חמץ
עד כה עסקנו בפרטים של בדיקת חמץ. עתה נדבר על מצוות "ביעור ושריפת החמץ".
  
כיצד מצוות ביעור חמץ?
  1. שריפה ממש באש
  2. לפורר לפירורים דקים וזורהו לרוח או זורקו לים.
 זמן ביעור חמץ:
 
לפי התורה:  חמץ, אסור באכילה והנאה משש שעות זמניות והלאה. (ראה להלן: שעה זמנית )
 
לפי רבנן:     חמץ, אסור באכילה והנאה מארבע שעות זמניות והלאה. כך עושים להלכה. (הסיבה שהקדימו
                  חכמים שתי שעות, כדי להרחיק האדם מן העברה).
                  חמץ, אסור בהנאה (למכור לגוי או לתת לבהמה) אחרי סוף חמש שעות זמניות והלאה
 
(שעה זמנית = מעמוד השחר עד צאת הכוכבים לחלק ל12)
(עמוד השחר = 72 דקות לפני נץ החמה).
 
השריפה והביטול של החמץ חייבים להעשות לפני שעה שישית.
 
לפני השריפה, מבטל החמץ שוב, ויאמר נוסח הביטול הזה:
"כל חמירא דאיכא ברשותי, דחזיתיה ודלא חזיתיה, דביערתיה ודלא ביערתיה, ליבטיל ולהווי כעפרא דארעא" ויש אומרים אותו 3 פעמים לחיזוק. (תרגום: "כל חמץ ושאור שברשותי, שראתיו ושלא ראיתיו, שביערתיו ושלא ביערתיו, יתבטל ויהיה כעפר הארץ").
 
 
בקשה שאומרים אחר שריפת החמץ
יהי רצון מלפניך, ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו, שתרחם עלינו ותצילנו מאיסור חמץ, אפילו מכלשהו, לנו ולכל בני ביתנו, ולכל ישראל בשנה זו ובכל שנה ושנה, כל ימי חיינו.
וכשם שביערנו החמץ מביתנו ושרפנוהו, כך תזכנו לבער היצר הרע מקרבנו תמיד, כל ימי חיינו.
ותזכנו להדבק בך ובתורתך ובאהבתך, להדבק ביצר הטוב תמיד, אנחנו וזרענו וזרע זרענו מעתה ועד עולם,
אמן, כן, יהי, רצון.
יהי רצון מלפניך, ה' אלוקי ואלוקי אבותי, כשם שאני מבער החמץ מביתי ומרשותי, כן ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו תבער כל החיצונים ואת רוח הטומאה תבער מן הארץ, ואת יצרנו הרע תעבירהו מאתנו.
ותן לנו לב בשר, וכל הסטרא אחרא וכל הקליפות וכל הרשעה - כעשן תכלה. ותעביר ממשלת זדון מן הארץ. וכל המעיקים לשכינה, תבערם ברוח בער, וברוח משפט, כשם שהעברת את מצרים ואת אלוהיהם, בימים ההם - בזמן הזה.
 
יזכינו הקב"ה לשמור פסח זה ואחרים כהלכתם, ונזכה לעשות הפסח הקרוב בבית המקדש עם משיח צדקינו. אמן. ואמן.