עתירת אני ישראלי
ב- 4 במרץ אמורה להידון בבית המשפט העליון בירושלים הערעור של מבקשי "ישראלי" במשבצת ה"לאום" במסמכים שמחזיק משרד הפנים לכל אזרח. אמנם בתעודת הזהות מושאר שם הלאום ריק, אבל במסמכים הפנימיים של המשרד לכל אזרח רשום הלאום שהוא "שייך" אליו. העתירה הוגשה מלכתחילה בשם עותר אחד (עוזי אורנן), אבל הצטרפו לעתירה עוד 20 עותרים (בהם יהושע סובול, פרופ' יהושע פורת, אלון אולארצ'יק, שולמית אלוני, עאדל קעדאן, אורי אבנרי ועוד).
יש להבחין בין "לאום אתני" ו"לאום מדינה". השקפות לא דמוקרטיות טוענות שהעיקר הוא "מאין באת": מי הוריך, לאיזה שבט הם שייכים, מה סוג הדם שלך. מערינים את האדם לפי שיוכו. אבל לפי התפיסה הדמוקרטית, העיקר הוא "לאן אתה הולך", לא מה המוצא האתני, צבע העיניים, צבע העור או צבע השיער. אפילו לא מי סבך וסבתך. אדם מוערך לפי הישגיו ודרכו, ולא לפי שיוכו האתני או הדתי.
מי שמבדיל בין בני אדם לפי מוצאם או דתם, נותן לאלה זכויות יתר, ואת האחרים מקפח. אבל כשאסור למדינה לשאול שאלות לגבי המוצא, המדינה יכולה לקיים שוויון מלא בין כל האזרחים: כולם בני "לאום המדינה" שלך. כך למשל בצרפת אסור לפקיד ממשלה או עיריה לשאול אדם מה המוצא שלו, אפילו לא איפה נולד אביו. גם לא מבקשים ממנו להוכיח מה הדת של סבתו.
יחשוב כל אחד לא על המצוי בישראל, אלא על הרצוי: האם נרצה לחיות במדינה שחוקרת ורושמת במסמכיה את המוצא ואת הדת ואת שיטת הגיור של כל אזרח בה ?, או במדינה ששואלת רק: האם אתה מוכן להזדהות עם החברה המאכלסת את המדינה, חברה שאתה חבר בה, ואם חברה זו תהיה הוגנת, האם תרצה שהיא תוסיף להתקיים? חברה שמונעת קיפוח והפליה, שכל האזרחים זוכים בה לכבוד בלי תלות במוצאם או בדת הוריהם, שאין בה רישום של מוצא או דת – היא חברה שתזכה לתמיכה מצד כל בניה.
מי שהתפיסה הדמוקרטית נראית בעיניו –יכול לראות עצמו ישראלי בלא כל פקפוק. גם אם הוא חש שהוא בן נאמן לאחת הקהילות הקיימות בישראל, גם אם הוא רואה עצמו שייך לדת זו או זו, ומתפלל או נוהג מנהגי דת זו או זו. במשטר שאנחנו מקווים לו, איש לא יפריע לשום אזרח לראות עצמו – בצד היותו בן ללאום הישראלי – גם בן לקהילה זו או זו, בן למעמד או לקבוצה אתנית זו או זו – ואין זה נוגע כלל לעובדת היותו בן ללאום הישראלי. כי הלאומים בעידן המודרני נוצרים על ידי המסגרת המדינית, ולא על פי השתייכותם האתנית או הדתית של האזרחים.
בני הקהילות היהודיות בארצות הברית הם בני לאום המדינה האמריקני. הם גאים בלאום שלהם ואינם מתביישים בו, וזה לא מפריע להם לחשוב את עצמם יהודים. "הלאום האתני" או הדת שלהם - "יהודי" ו"לאום המדינה" שלהם הוא "אמריקני". לא חייבת להיות סתירה בין שני אלה. גם בישראל, כל הרשומים היום כבני "לאום יהודי" או "לאום גרוזיני" או "ערבי", "דרוזי", או "שומרוני" וכדומה, יכולים לתבוע כבר עכשיו להירשם כבני הלאום הישראלי. רישום הלאום "ישראלי" לא יפריע להם להיות מה שהם, אבל ליושבי ישראל יהיה גג לאומי משותף המבטיח שוויון רשמי אמיתי בחוק לכל הישראלים בכל פינות החיים. ומשוויון רשמי מתגלגל ובא גם שוויון חברתי.
אנחנו מקווים שהעתירה שלנו תביא סוף סוף את המדינה הישראלית להכיר בקיומו של הלאום הישראלי.
(מאמר זה נכתב תחילה לפני הדיון בבית המשפט המחוזי ב 2007)
|
חיפוש תעתיק לטיני לעברית
בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא
|
|
שבועת יזכור |
שגה הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו |
|
בגידתה של האקדמיה בעברית
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.
|
|
|