לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה
יש לאום ישראלי ? – בית המשפט יחליט
ב- 3 בדצמבר 2009

כבר קרוב לעשרים שנה שקבוצה של אזרחים מצהירה שהמדינה סטתה מההתחייבויות שקיבלה על עצמה בשנת 1948. בחוקים הראשונים של ישראל היה שוויון מלא בין כל האזרחים, בלי הבדל דת או השתייכות אתנית - לפי העקרונות הדמוקרטיים. כאשר הוכרז על הקמת גוף נבחר שיחליט על חוקה נקראו כל תושבי מדינת ישראל – ללא הבדל גזע, דת או מין – להשתתף בבחירות. לא היה שום תנאי שרק יהודים יקימו את המוסדות של המדינה. להפך. בהודעות נאמר:

"כל אדם, גבר ואשה, שמלאו לו 18 שנה עד יום 31 בדצמבר 1948 שהיה בשטח המדינה (יהא יהודי, ערבי, דרוזי או צ'רקסי וכו') נקרא להשתתף בבחירות".

החוקה היא הבסיס המשפטי של מדינה. לכן ברור שכלל תושבי המדינה שנקראו לייסד חוקה - הם הריבון של המדינה. מצב משפטי זה לא השתנה ולא יוכל להשתנות. הוא קיים עד היום.

38 חברים בקבוצה זו, אזרחים שהלאום שלהם נרשם בתור יהודי, ערבי, דרוזי, רוסי ועוד עתרו ב- 2003 לבג"ץ בתביעה לרשום את הלאום שלהם בתור "לאום ישראלי". הם אמרו:

"ההשתייכות שכל אחד מאיתנו משתייך לדת או לקבוצה אתנית איננה צריכה לעניין את השלטונות, כי במדינה דמוקרטית אין מקום לרישום כזה בתעודות רשמיות".

בג"ץ לא נכנס אז לעניין, אלא קבע כי על העותרים לפנות קודם לבית משפט מחוזי. לכן פנו העותרים לבית המשפט המחוזי בירושלים, אבל בית המשפט המחוזי דחה בשנה שעברה את בקשתם בטענה ש"בית משפט אינו יכול ליצור לאום חדש"...

זה היה נימוק מוזר. בערעור שסיכומיו הוגשו בשבוע שעבר לבית המשפט העליון מראים המערערים שטעה בית המשפט: אין שום צורך ליצור לאום חדש... הלאום הישראלי קיים לפחות 60 שנה ! הוא קם עם ההכרזה על הקמת מדינה ריבונית ששמה ישראל. לאום זה, לפי מסמכי הקמתו והחוקים שחוקק כשהוקם ב 1948, קיים את כללי הדמוקרטיה ללא פרצות, ובאופן עקרוני כללים אלה קיימים גם היום.

למערערים יש אינטרס ברור, המשותף לכל אלה שחתמו על הצהרת "אני ישראלי", שמדינתם תכיר בהיותם בני הלאום הישראלי. אינטרס זה נובע מרצונם לחוש שעל כולם - יהודים, ערבים ואחרים - חל העיקרון של "אזרחות מלאה ושווה" שהובטח לנו בהכרזה על הקמת המדינה. "אזרחות מלאה ושווה" היא מסימני ההיכר של אזרח במדינה ריבונית. ברישום הנוכחי, לפי המילאט ( ملة, מורשת מהמשטר העותומני), יש אפליה אתנית ודתית ברורה. כל רישום של השתייכות כזאת כרוך בחוקים נפרדים ובאי-שוויון בזכויות ובחובות.

אמנם אחרי קבלת ישראל לאו"ם הפר המימסד את כללי הדמוקרטיה על ידי חוקים אחרים, כגון חוק האזרחות המחלק את האזרחים לשני סוגים, או חוק הכניסה לישראל הנותן "פרוטקציה ליהודים". נוצרה הפרדה ואפליה בין האזרחים השווים זה לזה. אבל למרות חוקי ההפליה, אי אפשר להתעלם מן הלאום הישראלי הקיים, המתייחס בשווה אל כל האזרחים. גם היום השלטונות פועלים בשם הלאום הזה, והלאום הישראלי הוא המיוצג על ידי שלטונות אלה. בדרכון, למשל, כל אזרחי ישראל הם בני הלאום הישראלי. מדוע לא בתעודות הזהות ?

מחשבה מעמיקה על הערעור מראה שהוא מכוון להביא על המדינה מהפכה משפטית: להחזיר אותה למעמד הראשית שלה – דמוקרטיה במיטבה! גם הכרזת העצמאות גם הפקודות והחוקים הראשונים שחוקקה ישראל, שומרים בהקפדה שכל האזרחים יהיו שווים, שלא תהיה שום הבחנה ושום הפליה ביחס לשום אזרח בישראל, לא לפי הדת ולא לפי ההשתייכות האתנית. את התוצאה הזאת – שוויון אמיתי ! – מקווים המערערים להשיג בבית המשפט העליון. הדיון ייפתח בעוד כחודשיים, ב 3 בדצמבר 2009, ובראש בית המשפט תשב הנשיאה, כבוד השופטת העליונה דורית בייניש. תקוה ? אשליה ? - ימים יגידו...

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר