--- איש דת נגד שוויון האזרחים
ב- 1.5.06 נתפרסמה בעמוד הראשון של "הארץ" כתבה מאת נדב שרגאי ובה מצוטט הרב שאר ישוב כהן באמרו "כשהמדינה נוהגת כמדינת כל תושביה ולא כמדינת היהודים, היחס שלי אליה משתנה". אבל האמת היא, שככל מדינה דמוקרטית גם מדינת ישראל תמיד הייתה וגם היום עודנה מדינת כל אזרחיה ולא מדינה של היהודים בלבד. ניתן להיווכח בזאת על ידי עיון בחוקים הקיימים, ואין צורך בשום שינוי בו כדי שישראל תיהפך, כביכול, למדינת כל אזרחיה:
1) ישראל מדינה ריבונית, וסמכות השלטון בה ניתן על ידי האזרחים. כל האזרחים הישראלים בוחרים את השלטון, בין שהם יהודים בין שאינם יהודים, בין שהרבנות הכירה בהם בתור יהודים, בין שהרבנות לא הכירה בהם בתור יהודים. כל האזרחים כוללים כמובן גם אנשים שכלל אינם יהודים.
2) לעומת זאת, שום יהודי שאינו ישראלי - איננו משתתף בבחירת מוסדות השלטון בישראל. בין שהוא ציוני בין שהוא חסיד סאטמאר או שונא אחר של ישראל. בעלי הבית של ישראל הם אפוא הישראלים באשר הם ישראלים, ולא היהודים באשר הם יהודים.
אם בכל זאת לרבים יש הרגשה שישראל היא מדינת יהודים בלבד, הרי זה בגלל תופעה אחרת: בישראל קיימת הפליה של לא יהודים. במיוחד מפני שחוק יסוד חילק את האזרחים לשתי קבוצות: יש "אזרחים מכוח שבות" והם כל היהודים, גם אם נולדו בארץ הם ואבותיהם ואבות אבותיהם, ויש "אזרחים מכוח ישיבה", והם כל האזרחים שאינם יהודים. חלוקה זו יוצרת רושם כאילו רק היהודים הם "בעלי הבית של ישראל" וכל מי שאינו יהודי הוא בגדר דייר משנה.
הרושם המוטעה מתחזק על פי חוק אחר, הקובע שדי ליהודי מחו"ל להציג כף רגלו בישראל כדי שמייד ייהפך לאזרח ישראלי, אזרח מסוג א' - מכוח שבות. כזכור, בכוח חוק זה נהפך שודד המונים ידוע מצרפת לאזרח ישראלי, ובכספי גזלותיו יכול היה לשחד המונים בהסוואה של "עבודה", והצליח להיבחר לכנסת, בסך הכול כדי להימלט מתהליך של הסגרה לארץ שבה עולל את עלילות השדידה שלו. ידוע גם שרבים מחסידי סטמאר באים לכאן כדי לקבל אזרחות ישראלית, נוסעים חזרה לארצותיהם ואז מבקרים אותנו שוב רק בימים שצריך להצביע לכנסת.
אבל הענקת אזרחות מיידית ליהודים איננה משנה את עקרון הבעלות. היא אכן הפליה, אבל עדיין כול אזרחיה של ישראל הם בעליה. אמנם חלק מהאזרחים, בכוח היותם רוב, לקחו לעצמם זכויות יתר והעניקו משהו מהן גם ליהודים מחו"ל (בתנאי שיציגו את כף רגלם על אדמת הארץ) אבל גם כך ישראל מוסיפה להיות מדינת כל אזרחיה. כי גם כשנפגם השוויון וחלק מהאזרחים הם "מסוג ב'" זוהי רק פגיעה בשוויון, אבל המדינה מוסיפה להיות מדינת כל אזרחיה.
דבריו של הרב שאר ישוב כהן אינם מפתיעים. עמדת היהודים הדתיים הייתה תמיד ועודנה היום ברורה: מדינת ישראל מעניינת אותם רק בתור מדינה ליהודים בלבד ורק כל עוד יש בה עליונות ליהודים. שיווי זכויות ושוויון בין האזרחים לדעתם אינם צריכים להתקיים בישראל. זוהי עמדה מנוגדת לדמוקרטיה וכנראה אפילו הסיסמה "מדינה יהודית-דמוקרטית" אינה סיסמת אמת בפיהם.
[ראו נא ליתר פירוט, ג ם את המאמר "ישראל - מדינת כל אזרחיה" ]
|
חיפוש תעתיק לטיני לעברית
בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא
|
|
שבועת יזכור |
שגה הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו |
|
בגידתה של האקדמיה בעברית
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.
|
|
|