לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה

חנה ושבעת בניה

יש סיפור עממי יהודי על מלך עובד אלילים שרצה להשליט בכוח את דתו על כל התושבים. בין נתיניו הייתה אישה בשם חנה שהיו לה שבעה בנים. המלך קרא לחנה ודרש ממנה שילדיה ישתחוו לפסל שבארמון.

הדת של חנה אוסרת על כל השתחוות לפסלים, והנה המלך תבע מן הילד הגדול להשתחוות ואיים להוציא אותו להורג אם לא ישתחווה. לעומתו קראה חנה לילד לא להשתחוות, גם אם יוצא להורג. הסיפור נמשך כשמתוארת השיחה בין המלך ובין כל ילד. האם מעודדת אותם אחד אחד למות, וכולם מוצאים להורג זה אחרי זה.

רוצה אני להביע דעה נחרצת נגד דת המוכנה להקריב את ילדיה ובלבד שלא יפרו את הציוויים שלה, וגם נגד דת המצווה להוציא להורג כל מי שמסרב לציית לציוויים שלה. המסקנה הברורה – יש להתנגד לכל דת שרוצה לשלוט יחידה על בני האדם. הסיפור על חנה ושבעת ילדיה מייצג שנאה ומוות מכל צד. שנאה שכביכול אנחנו חייבים לשנוא את כל מי שאיננו כמונו, נכונים למות לפי ציווי דתי "על קידוש השם", ושולחים מוות על כל מי שאינו מסכים לשנות את אמונותיו ולהיות כמונו. הסיפור הזה משקף תקופות קשות ורעות בהיסטוריה של המין האנושי, כשקם אדם אחד, בעל כוח מיוחד במינו, ובשם בורא העולם מצווה על המאמינים לרדוף כל מי שעדיין אינו נמנה עם המאמינים האמיתיים ולאלץ אותו להיספח אל המחנה הזה, המחנה "הטהור", ואם יסרב - להרוג אותו או להפוך אותו לעבד.

למזלנו, העולם בחלקו הגדול התפתח בכיוון הפוך. עדות לכך ברעיונות המופצים על ידי הארגונים הבינלאומיים כגון האומות המאוחדות. ההיסטוריה של המין האנושי מראה שמלחמות דת הביאו רק אסונות על כל מי שהיה מעורב בהן. מה שקרה לחנה ושבעת בניה קרה לאלפים. העולם שהתפתח אינו מסכים שהרעיון הדתי הנעלה יופץ בכוח הזרוע. השלטון אסור לו להיות מעורב בדתות ובאמונות של התושבים הסרים למרותו. תפקידו של השלטון הוא רק לדאוג לרווחת התושבים, ולא לאלץ אותם להאמין בדת ובמנהגי הדת שראשי השלטון מאמינים בה.

אבל עדיין משטרים רבים בימינו אינם מתירים חופש דתי. גם בישראל, לכאורה דמוקרטית, יש חוקי כפייה דתית, כגון חוקי אפליה המכוונים לפי הדת, עריכת נישואים רק לפי הדתות, או הפיכת ציווי דתי יהודי לאיסור חוקי על יהודים לעבוד בשבת. בכמה מדינות לא רחוקות מאיתנו אשה חייבת להסתיר את פניה כשהיא יוצאת מביתה. מקור הציוויים האלה הוא בדת, ומשטר דמוקרטי אסור לו לחוקק חוקים שמקורם בדת.

לפעמים המאבק שהדת נאבקת למען מטרותיה מתחפש למאבק כאילו למען ערכים לאומיים. זו איננה אמת. מלחמה למען פתרון לאומי אינה יכולה להיות כרוכה בציוויים דתיים המלאים שנאה ונושאים מוות לכל מי שאינו הולך בדרכיה. והמדובר כאן לא רק על אלה הנחשבים "כופרים". כשהמלחמה האמיתית היא למען הדת סופה שהיא פוגעת גם בבני האמונה עצמה. בהקשר של חיינו, הדבקות באיסלאם הקיצוני עלולה לשבש את הכוונות הטהורות של המאמינים בחופש לאומי שהוא חייב להיות גם חופש דתי. המונחים הדתיים מימי ראשית האיסלאם, כגון הודנה ותהדיה אסור שישמשו מסגרת לדרישות מדיניות. השימוש במילים אלה מחזיר אותנו לתקופות שבהן הלוחמים הדתיים הקנאים יוצאים שוב לכבוש את העולם למען אמונתם, לשנוא מי שאינו בדיוק כמותם, בין שהוא כופר שאינו מוסלמי בין שהוא "בוגד" מוסלמי. המילים שנכון להשתמש בהן הן המילים הכלליות הפסקת אש ( وقف اطلاق النار) שביתת נשק ( ? )או שלום (سلام ). המלחמה הזאת למען הדת הקיצונית איננה מלחמה השואפת לפתרון לאומי ואינה קשורה למלחמה למען חופש לאומי.

התפרסם באל-סינארה 30.1.09

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר