לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה

להכיר בלאום הישראלי

לפני כשבועיים הגישו כעשרים אזרחים ערעור לבית המשפט העליון. הם תובעים לרשום אותם במרשם התושבים כבני הלאום הישראלי. ביניהם יש הרשומים כ"יהודי", אחרים כ"ערבי" ועוד. לדבריהם, בכל מדינה בעולם יש קבוצות אוכלוסין מגוונות ושונות זו מזו. בבריטניה, למשל, יש אנגלים, ולשים וסקוטים – קבוצות ממוצא אתני שונה. בין האזרחים הבריטים יש גם בני דתות שונות: אנגליקנים, קתולים, יהודים ומוסלמים. אבל ההשתייכות האתנית או הדתית איננה סותרת את הלאום המשותף של כל האזרחים. מכיוון ששם המדינה הוא "בריטניה" -- כול האזרחים הבריטים הם בני הלאום הבריטי. מה שחשוב הוא שהמדינה איננה רושמת את ההשתייכות האתנית או הדתית של האזרח, אלא במסמכיו של האזרח רשום רק שהוא שייך ללאום המדינה המשותף. כאשר הרישום הוא רק של לאום המדינה לא יוכל להיות שום חוק המיועד לאנגלים בלבד, ואין שום חוק או תקנה האוסרת על ולשים לגור באזורים שגרים בהם אנגלים. הולשים, הסקוטים והאנגלים, מוסיפים להיות מה שהם, גם אם כולם מחזיקים דרכון שכתוב בו "הלאומיות: בריטית"

בדומה לכך, גם כל אזרח ישראלי המחזיק דרכון יכול לראות כי הלאומיות שלו היא ישראלית. לעומת זאת, משרד הפנים רושם את האזרח לא לפי לאום המדינה המשותף, אלא לפי ההשתייכות לקבוצת האוכלוסין הפנימית. המערערים מראים שכבר בהכרזה על הקמת המדינה הוקם הלאום הישראלי וכל אזרח בישראל שייך ללאום משותף זה. השתייכות ללאום הישראלי איננה מונעת משום אדם להיות שייך לפי רצונו גם לקבוצה פנימיות נוספת. כמו שכל בריטי שייך גם לקבוצה פנימית, כך גם כל אזרח ישראלי, מלבד היותו ישראלי לפי הלאום, יכול להיות בן דת או בן עדה דתית או בן קבוצה אתנית זו או זו, אבל אין מקום לרשום השתייכות זו במסמכים ממשלתיים.

ובאמת, בהכרזה על הקמת מדינת ישראל הושמעה קריאה ברורה בשם "העם העברי העצמאי" לתושבים הערבים בישראל, לתת את חלקם בבנייית המדינה על יסוד "אזרחות מלאה ושווה" לכולם. בהכרזת המדינה לא היה שום רמז לחוקי אפליה שנחקקו אחר כך, ולא לשני סוגי אזרחות – אחת מכוח שבות, ואחרת מכוח ישיבה. כנגד הטענה הרווחת ש"זוהי מדינה של העם היהודי" מראים המערערים שלא רק לפי הכרזת העצמאות, אלא גם לפי חוקי ימינו שום יהודי שאיננו ישראלי אינו שותף במדינת ישראל ולא בשום החלטה שלה, ולכן הבעלים של המדינה הם רק אזרחי ישראל.

הערעור הוא שלב נוסף בפעולות העמותה "אני ישראלי". העמותה כבר עתרה לפני שנים אחדות לבג"צ בדרישה לחייב את משרד הפנים לרשום את העותרים בתור בני הלאום הישראלי. העתירה התגלגלה לבית המשפט המחוזי בירושלים, אבל לאחר כשנתיים של דיונים החליט השופט שהנושא "אינו שפיט". הוא בחר לראות רק את הצד הפוליטי והציבורי בתביעה, ובפסק הדין לא התייחס לטענה שהרישום יוצר אפליות וקיפוח המשפיעים יום יום על כל אזרח. הרי מי שרשום בתור "יהודי", למשל, אסור לו לפי החוק לעבוד בשבת, וקנס מוטל על מי שמעסיק יהודי בשבת; מי שרשום בתור "ערבי" לא מצליח לקנות דירה אם מינהל מקרקעי ישראל מחליט שאותו מקום נועד "ליהודים בלבד", ואלה רק דוגמות לחוקים ולתקנות מפלים ומקפחים. המערערים טוענים שלפי הכרזת המדינה החוק חייב להיות אחיד לכולם, ובמדינה דמוקרטית לא ייתכן שתהיה אפליה לפי החוק. מסגרת של לאום אחד, לאום המדינה המשותף לכולנו, תבטיח שוויון אמיתי ותמנע מצד אחד זכויות יתר ליהודים ומצד אחר קיפוח של מי שאיננו יהודי. כל זאת מבלי לבטל את ההשתייכות של האדם לקבוצת האוכלוסין המסורתית שלו.

כתובת העמותה: http://www.ani-israeli.org

המאמר פורסם ב الصنارة ב 24.10.08

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר