לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה

אויבת האיסלאם?

קראתי לאחרונה בתרגום עברי את הספר "הכופרת" שכתבה הסופרת הסומלית המוסלמית השחורה, אייאן חירסי עלי. בספר היא מספרת על עצמה מאז היותה ילדה בת חמש, ילדה סומלית היושבת עם סבתה ולומדת את תולדות משפחתה. היא מעלה לפני הקורא את מסכת ייסוריה הפרטיים והמשפחתיים עד שמאורעות חייה גלגלו אותה להולנד. שם, כעבור שנים אחדות נבחרה כחברה לפרלמנט ההולנדי, ולקחה חלק בפעילות פוליטית שכמעט עלתה לה בחייה. הסיפור איך כילדה קטנה ואחר כך כנערה צעירה וכאישה הצליחה להתגבר על הררי קשיים, הודות לאומץ ליבה ולהחלטתה הנחושה לא להיכנע לגורל הצפוי לה, מרתק מאוד. אייאן התקדמה בחייה כמו מטאור מבריק, והסיפור באמת רב רושם ויוצא דופן. לרוע המזל, הסיפור הזה התקבל בעיני הציבור בכל העולם בעיקר כקריאת תיגר על האיסלאם. ודאי היה זה מאחר שבשנים שקדמו לספר זה רגשו הרוחות בעולם כנגד מבעי ביקורת חריפים שהושמעו בארצות המערב על המוסלמים ועל אמונת האיסלאם.

אייאן מתארת את זוועות מלחמת האזרחים בסומליה השסועה והקרועה, מלחמת אזרחים שהיא בעצם מלחמות שבטים זה בזה. בתוך תיאור זה היא מספרת על המנהג הנפוץ בארץ זו - כולל במשפחתה שלה ובמשפחתה הנרחבת - לקיים את המנהג האכזרי של מילה לבנות הצעירות. מילת הבנות בסומליה המוסלמית היא אכזרית במיוחד, ויש בה גם פעולות ניתוחיות הפוגעות בצורה עמוקה בגופה של הילדה. אבל מילת בנות איננה מצוה דתית כלל וכלל, אלא היא ביטוי להשפלה ולדיכוי שחלק ניכר מן הנשים בעולם נמצאות בו. חותכים ותופרים את גופן של הילדות כאילו היו אלה בהמות בית. ודאי יש מילת בנות גם בסיפורים מסורתיים עממיים, אבל כשאתה קורא על מעשים אלה הנעשים גם בימינו – מה פלא שאהדתך נתונה למי שמתריע נגדם.

הביקורת המהותית של אייאן חירסי עלי איננה מכוונת במיוחד כלפי האיסלאם. הביקורת נובעת מן המצב המשפיל והמדכא של הנשים בחלקים נרחבים של העולם. אייאן נולדה לאשתו השנייה של אביה ואותו היא מעריצה ללא גבול. הוא אכן היה אדם מתקדם בדעותיו ובפעולותיו למען הדמוקרטיה בסומליה, אבל הנה פתאום נודע לה ולאימה שהאב האהוב והנערץ נשא אישה שלישית בלי לומר מאומה לאשתו ולילדיו, וכבר יש לו בת צעירה נוספת! לאחר זאת פגש אביה איש סומלי עשיר שגר בחו"ל, והחליט במקום שכדאי לאייאן להתחתן איתו. אייאן הגיבה באומרה שהיא כלל אינה מכירה את החתן המיועד, אבל האב ענה לה שהיא תכיר אותו אחרי שיתחתנו. אביה מספר לה שכבר קבע את מועד החתונה, וכשהיא אומרת לו שהיא לא מוכנה לבוא לחתונה, משיב לה אביה "לא חשוב אם לא תבואי. אני כבר אחתן אתכם".

החוק הדתי מאפשר להשיא בת בלי לשאול את פיה, אבל התנגדותה של הבת לנישואים כפויים כאלה איננה צריכה להתפרש כחותרת תחת יסודות הדת. זוהי התנגדות לאב המבקש לכפות עליה נישואים כאלה. הרי גם המאמין האדוק ביותר אינו חייב להשיא את בתו בכפייה.

הימלטותה מן הנסיון לכפות עליה נישואים עם אדם זר לה, נישואים שאביה החליט כי הם טובים בשבילה, איננה פעולה אנטי דתית, ואין היא קריאת תיגר על האיסלאם. באופן דומה לגמרי כפיית נישואים כאלה, או דומים לאלה, מצויה גם בין יהודים חרדים, וכנגד מנהג זה יכולה גם בחורה יהודיה להתקומם ולנסות לסכל אותם. אייאן נולדה אמנם כמוסלמית ובמשפחה מוסלמית, אבל קריאת התיגר שלה היא בעד שינוי מעמדן של הנשים בעולם המודרני, ולא נגד האיסלאם.

( התפרסם 22.8.08 בא-סנארה )

המכון בוושינכטון (מקום עבודתה הנוכחי)

The American Enterprise Institute
1150 Seventeenth Street, N.W.
Washington, DC 20036
[Directions to AEI]

Main telephone: 202-862-5800
Main fax: 202-862-7177

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר