לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה

הנזיר יוחנן אליחי

 

לפני שבועות אחדים העניקה אוניברסיטת חיפה תואר "דוקטור של כבוד" לאח יוחנן אליחי, חבר במסדר הנזירים "האחים הקטנים של ישוע". תואר דוקטור כזה מעניקה אוניברסיטה לאדם שלא היה מעורב בלימודים אוניברסיטאיים, ואף על פי כן הגיע להישגים מדעיים יוצאים מן הכלל. איך זכה האח יוחנן בתואר מכובד זה?

 

בהיותו נזיר צעיר נשלח מטעם המיסדר שלו ללבנון. כדי להיות בקשר טוב עם קהל הנזקקים לעזרתו, יוחנן החל ללמוד ערבית. הוא מספר שכבר בהיותו בפריס ביקש עצה מכהן דת ערבי, והתחיל ללמוד ערבית מספר לימוד מפורסם. אבל מהר מאוד הבין שהלשון שדוברי ערבית מדברים בה היא למעשה אחרת לגמרי. בפריס לא יכול היה ללמוד ממש את הערבית המדוברת, אבל כאשר הגיע ללבנון החליט ללמוד רק על ידי האזנה לדיבורים הנשמעים סביבו ולשיחות האנשים שאיתם היה לו קשר. בשיטה זו, ובלי כל הכנה בלשנית, קנה בקיאות מפליאה בשפה הערבית המדוברת בלבנון וזמן מה אחר כך חיבר ספר לימוד לערבית מדוברת בשביל דוברי צרפתית. הספר מלא הומור ויוחנן הוסיף גם ציורים נחמדים לעין. על יסוד התבוננותו בהבדלים בשימוש בין הפוצחה לעאמיה אמר לי יוחנן אחרי שנים, כשהיכרתי אותו, את הדברים הבאים:  "כשנשיא לבנון משוחח עם ראש הממשלה שלו, הם מדברים בעאמיה, אבל כשילד מכיתה ו' כותב פיתקה לחברו בזמן השיעור – הוא כותב בפוצחה !"

 

אחר כך נשלח יוחנן לשרת בישראל. בשנים הראשונות הוא חי בתרשיחה בסביבה דוברת בעיקר ערבית. הוא שוחח והאזין, ולמד להבחין בדקויות לשוניות שמעטים יודעים אותן. בשיטה דומה למד גם עברית. בשלב זה היכרתי אותו. הפנה אותו אלי חבר שיוחנן שאל אותו על השפה העברית שאלות שהוא לא ידע תשובה עליהן. גם ידיעותיו בעברית נהיו למופת, ויוחנן החל לכתוב מילון לערבית מדוברת כשהפירושים ניתנים בעברית. הוא חיבר גם מילון הפוך: עברית – ערבית מדוברת, ותמיד התכוון לשפה שדוברי הערבית מדברים בה באמת, ולא לשפה שמתארים אותה ספרי הלימוד הרגילים ללימוד ערבית. לפני שנים אחדות הוציא מילון חדש: ערבי – אנגלי, וכמובן גם כאן כוונתו לשפה המדוברת ולא לשפת הספר.

 

עבודה ענקית אחרת שלו היא ספר לימוד לערבית מדוברת לדוברי עברית. הספר בן ארבעה כרכים והוא כולל גם תקליטור. כך הלומד יכול להאזין לדיבור ערבי מקורי ומוסמך. גם בספר הגדול הזה מדייק האח יוחנן כדרכו, והוא מבהיר הבדלים דקים שבדקים בדקדוק ונותן דוגמאות נפלאות לשימוש המילים.

 

האחים הקטנים אינם חיים במינזר, ואין הם מקבלים שום תקציב למחייתם. עליהם לעבוד ולהתפרנס מפרי עבודתם, אבל אסור להם לחסוך כסף או רכוש לימי העתיד, כפי שכבר נאמר בכתבי הקודש "אל תדאגו ליום מחר, כי יום מחר הוא ידאג לו" (מתי 6 , 34) فلا تهتموا للغد لان الغد يهتم بما لنفسه. כבר לפני שנים רבות החליט יוחנן ללמוד עבודה בדפוס, ושנים רבות עבד כפועל דפוס. "האחים הקטנים" שומרים על האמור בכתבי הקודש "ריש ועושר אל תיתן לי; הטריפני לחם חוקי" (משלי 30, 8)  لا تعطني فقرا ولا غنى, اطعمنى خبز فرضتي, ולכן יוחנן עבד בדפוס רק שלושה ימים בשבוע, כדי שהמשכורת שיקבל לא תהיה רבה מדי.  וכך כשהתחיל לחבר ספרים - את כל ספריו הוא לא רק חיבר, אלא גם סידר אותם בדפוס! ספק אם פועל דפוס רגיל היה יכול לשים לב להמוני הסימנים המיוחדים הדרושים לשם דיוק. 

יוחנן, איש מופת, כל אשר יעשה, יעשה בשלמות. יש לברכו על קבלת התואר המכובד ולהתפעל מן המפעל הגדול שהקים, בניית המילון והדקדוק של השפה הערבית המדוברת, שפה יפה ומלאת חיים, הראויה גם ראויה ליחס של כבוד.

א-סינארה 11.7.08 

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר