לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה

שני שירים

 

 

ברצוני לחלוק איתכם את מחשבותי על שני שירים עבריים שנכתבו והולחנו בשנים האחרונות. התעוררתי לכתוב עליהם כי שניהם היו בראש מצעד השירים שנערך לאחרונה. השיר שהגיע לראש הרשימה לפי מידת הפופולריות היה "ירושלים של זהב." השיר נכתב בתקופה שירושלים הייתה חצויה, ומחולקת בין ישראל וירדן, שלא היה כל קשר ביניהן. כתבה אותו  משוררת שהייתה גם מלחינה וחיברה את המנגינה לשיר זה, בשם  נעמי שמר.

שני בתים היו בשיר. בבית הראשון מובעים געגועי המשוררת לעיר וצער על העיר החצויה  "אשר בדד יושבת וּבְלִבָּהּ חוֹמה".  בבית השני מהללת המשוררת את ירושלים, העיר היפהפיה שהמשוררת אינה יכולה לתאר וקשה לה אפילו להזכיר את שמה והיא יכולה רק להישבע לה אמונים.  בסוף כל בית הוּשַר פזמון אשר פיאר את כיפות הזהב וכיפות הנחושת של הכנסיות והפעמונים המצלצלים בה.

 

השיר מצא מאוד חן בעיני כל שומעיו. גם המנגינה הייתה נפלאה. כיליד ירושלים יכול אני להעיד עד כמה רבה הייתה ההתרגשות, כששני צידי העיר נפתחו, להיפגש עם תושבים שהיו תחת שלטון ירדן, והנה הם באים לבקר בחלק המערבי של העיר, לראות מה התרחש בה מאז שעזבוה. השיר על "ירושלים של זהב" היה נישא על שפתי כול, ושמעתי אותו לא אחת גם מפי תושבים ערבים שהוקסמו מיופיו, שהרי הצער על שהעיר חצויה היה משותף לכל ירושלמי מכל צד.

 

אבל אחרי שהסתיימה המלחמה והשיר היה כה נישא בפי כול, דיברו על לב המשוררת להוסיף אל השיר משהו שישקף את המצב החדש. כך נוספו עוד שני בתים לשיר. בין הבית הראשון והשני נוסף והכול כה שומם עד כי אין מי שיורד אל ים המלח. לעומת המצב (הדמיוני) הזה מתואר בבית נוסף, שנהיה הבית הרביעי, מצב חדש: כעת "חזרנו אל בורות המים" וכעת "נשוב נרד אל ים המלח". השמחה על ביטול חצייתה של העיר האחת לשניים היא שמחה מובנת, שהרי העיר הייתה אז סגורה לכול צד, אבל לא אמת היה תיאור השממה שכביכול הייתה לפני כן. מי ששמח בארץ השלמה אינו חייב לחמוד אותה רק לעצמו, ולתאר מצב הזוי שקרי.

 

שיר אחר הגיע כמעט למרום המיצעד. שלישי או רביעי. המשורר והמלחין הוא אריק איינשטיין. גם שיר זה פופולרי מאוד ורבים בחרו בו כשיר המסמל יותר מכול את אמונתם ואת הלך הרוח האופייני שלהם. מילות השיר מעטות, והשורה הראשונה שבו חוזרת לכל אורכו כמעט כמו שהיא. השורה הראשונה של השיר היא:  "אני ואתה נשנה את העולם", ובזה מובע רצון המשורר, ורצונו של כל מי שמזדהה עם השיר, לעשות משהו לשינוי המצב הקיים, והשינוי אינו יכול להיעשות על ידי אדם אחד, אלא הוא חייב להיעשות על ידי ברית בין אנשים, בין "אני" ו"אתה".

 

המשורר יודע כי רבים הם המבקשים "לשנות את העולם", ובטוח כי הם כולם יצטרפו אלינו אם רק נתחיל בפעולתנו לשינוי. לכן הוא מוסיף: "אני ואתה – אז יבואו כבר כולם". גם אם הוא יודע כי כבר בעבר רבים היו המבקשים לשנות את העולם, זה אינו מרתיע אותו והוא חוזר: "לא משנה – אני ואתה נשנה את העולם", ומוסיף: "אני ואתה ננסה מהתחלה. יהיה לנו רע, אין דבר זה לא נורא". והשיר מסתיים בהבטחה: "אני ואתה נשנה את העולם".

 

במהלך הצטרפות הקהל אל בחירת השיר המביע יותר מכול את אמונתנו היום, מאוד קיוויתי ששיר התקוה הזה יזכה במקום הראשון.  אבל גם אם לא כך היה – "זה לא נורא". הוא משקף אמונה המפעמת בלב רבים, שיכול נוכל לשנות את העולם.

 

 (התפרסם בא-סנארה  23.5.08)

 

 

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר