לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה

 

איזו מדינה זאת?

 

 

                               לפני  ימים אחדים  (ב- 22.4.08 )  האזנתי לחלק משיחה ב"גלי צהל" בין יעל דן ובין שני אורחים שלה:

                   ד"ר אחמד טיבי ומר שוקי ח'טיב. הראיון התקיים בעקבות פגישה עם הנשיא לשעבר ג'ימי קארטר.

                  המרואיינים היטיבו לתאר את מעשי הקיפוח וחוסר השוויון שסובלים ממנו הישראלים הערבים. הוזכר הקיפוח

                  בהקצאת תקציבים לפעילויות ציבוריות, כגון תקציבים לבתי הספר, הרשויות המקומיות, פיתוח תשתיות,

                  הקצאת קרקעות לבתי מגורים ועוד. וכן הוזכרה הקליטה המיזערית של עובדים ערבים ברשויות הציבוריות.

               לדברי ד"ר טיבי, נרעש הנשיא לשעבר ג'ימי קארטר כשסוּפר לו שבין 900 העובדים של בנק ישראל אין אף

                ערבי אחד.

 

                            נוסיף כאן כי דומה לזה היא מערכת החינוך של בתי הספר העבריים. כמעט אין בהם מורים ערבים.

        אבל    הידע והחוכמה של המורה אינם תלויים בהשתייכותו האתנית... ולכאורה אין שום סיבה המונעת מורים

                 ערבים בוגרי סמינרים ואוניברסיטאות, מלהשתלב בבתי הספר העבריים.

 

                           ד"ר טיבי לא היסס לכנות את ההפליה הזאת בשם הפליה גזענית. הכינוי המדויק יותר יהיה

                            "הפליה מילאטית" (ملة), כי לפחות באופן תיאורטי ה"כניסה" לחברה היהודית היא כניסה דתית , והיא נקבעת 

                 לפי השתייכות דתית ולא גזעית.  לעומת זאת הכניסה לחברה הישראלית הכללית היא באופן עקרוני

               לא תלויה לא בדת ולא בהשתייכות אתנית. ההגדרה "ישראל" מלכתחילה הייתה כרוכה במושג "משטר

                דמוקרטי" מה שחייב שוויון אמיתי ומלא, ואם זה עדיין לא הושג – יש להיאבק למען ישראל דמוקרטית,

                וזאת בלי קשר להשתייכות האתנית או הדתית של האזרח.

 

                             עם כל ההערכה לדברים הנכונים האלה, הייתה חסרה לי כמאזין התייחסות לתחום חוקי ההפליה.

                  הטענה הרווחת שיש זכויות הצבעה שוות  לכל האזרחים איננה מספיקה.  מה מעבר לזה? במיוחד רצוני

                   להזכיר חוק יסוד שנחקק בישראל הצעירה כמעט לפני 60 שנה, הוא חוק האזרחות.  לפי חוק זה

                  מתחלקים אזרחי ישראל לשני סוגים: יש אזרח "מכוח שבות" ויש אזרח "מכוח ישיבה". אבל המילים

                  הגסות "יהודי" ו"לא יהודי" לא מוזכרות בחוק. אילו היו מוזכרות במפורש הייתה ההפליה מזדקרת לעין,

                  ובארגון האו"ם התנאי הברור שהועמד לפני כל מדינה המבקשת להיכנס לאירגון היה – שוויון מלא בין

                  האזרחים.

                      

                              החוק קובע בלשון מעורפלת שאדם היושב בארץ "מכוח שבות" יהיה לאזרח ישראלי. זהו סעיף 2 לחוק.

                  סעיף 3 פותח אפשרות נוספת: מי שלא נעשה אזרח לפי סעיף 2 יוכל להיות אזרח אם בתאריכים מסוימים

                 ישב בישראל. שני הסעיפים האלה לכאורה מבדילים בין יהודים ובין כל זולתם. אבל זה לא פשוט: הרי

                 מאות אלפי אנשים ישבו בשטח המנדט הבריטי וחלק ניכר מהם היו יהודים. לכן הם היו צריכים להיות

                 אזרחים מכוח ישיבה , לפי סעיף 3! אבל הכנסת לא רצתה שיהיה הבדל בין היהודים שהיו בארץ לפני

                 הכרזת העצמאות ובין היהודים שבאו אליה אחר כך, ולכן התחכם החוק וקבע כי אם אדם ישב בארץ

                 לפני העצמאות שואלים כלפיו שאלה פשוטה: אילו לא היה יושב בישראל, אלא בחו"ל ואחרי הכרזת

                העצמאות היה מבקש להיכנס אליה – האם היה רשאי להיכנס אליה לפי חוק השבות?  אם התשובה

                 חיובית הוא נהיה לאזרח "מכוח שבות" , ואם לא – הוא אזרח מכוח ישיבה... 

 

                              כך גברה החלוקה האתנית והדתית על הדמוקרטיה, שישראל נשבעה לה אמונים בהכרזת העצמאות.

                  ניתן לומר שאזרחי ישראל היום מחולקים לפי השקפותיהם בין אלה הדבקים באמונתם הדמוקרטית

                  וברצונם לשוויון מלא, ובין אלה הדבקים בהשתייכות האתנית והדתית  (ויהיו בני דת כלשהי, יהודים,

                 מוסלמים או בני איזו כת כלשהי) כהשתייכות העיקרית שלהם. אלה - הדמוקרטיה מהם והלאה.

                 איני יכול אלא להביע את תקוותי העזה שהרעיונות הדמוקרטיים יהיו המנצחים.

 

             (התפרסם בא-סנארה  25.4.08)                

 

 

 

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר