לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה
(תשובה לויכוח בין רות גביזון ושולמית אלוני)

 

פרופ' רות גביזון פרסמה מאמר בשם "לאומית ודמוקרטית" ב"הארץ" ובו דברי ביקורת על שולמית אלוני שהתנגדה במאמר שלה ("עדיין דמוקרטיה?") לתבוע במישור המדיני שישראל תוכר כ"מדינה יהודית", זאת מאחר שהיהודים אינם לאום.

 

לדברי גביזון "אלוני מקימה כאן קולקטיב אזרחי ישראלי חסר שורשים ותרבות". גביזון טוענת ש"לאומיות היא השתייכות תרבותית אתנית", וכן ש"מדינת הלאום אינה מדינת כל אזרחיה אלא דווקא המדינה של עַם הרוב". בהמשך דבריה היא מדברת  על הלאום היהודי "כמרכיב מרכזי של מדינת ישראל". היא מוסיפה גם דברים על "המיעוט הערבי, התובע הכרה בזהותו הלאומית הנפרדת" כסיוע לרצונה להגדיר "לאום יהודי".

 

תשובה שלי פורסמה ב"הארץ" (25.11.07) בקיצוצים ניכרים. אני מביא כאן את הנוסח השלם של תשובתי לפרופ' רות גביזון.

 

לאום מדינה ולאום אתני

 

פרופ' גביזון מתעלמת מן ההגדרה המדעית המודרנית של "לאום", הגדרה שהיא תקפה לגבי כל מדינות הדמוקרטיה המערבית, והיא שהלאום הוא כלל אזרחי המדינה, בלי כל קשר לשום תכונה אחרת של אזרח זה או זה או קבוצת אזרחים זו או זו.

 

שולמית אלוני במאמרה דיברה למעשה על "לאום מדינה", ושום קבוצת אזרחים השייכת ללאום המדינה איננה יכולה להיות לאום לעצמה. היא יכולה להיות קבוצה אתנית, או קבוצת שפה, או קבוצת תרבות, אבל השתייכות אפשרית זו אינה באה באותה משבצת שנמצא בו "לאום המדינה" שלהם והיא איננה באה במקום "לאום המדינה" שלהם.

 

אכן בתולדות המדינות קרה לא אחת שבגלל הסתגרות של קבוצה פנימית ואי קבלת ה"אחר" לקולקטיב האזרחי הכולל, מבקש ה"אחר" הזה ליצור מסגרת חדשה של "לאום מדינה". אבל הדמוקרטיה המערבית, מאחר שהיא משרה חוק אחיד ויחס אחיד לכל האזרחים, אין בה כמעט תופעות של רצון הינתקות מ"לאום המדינה", והרגשת ההשתייכות לקבוצה פנימית – אף שהיא ודאי קיימת -  אינה באה במקום "לאום המדינה" האחיד. אפילו הצרפתים בקנדה, לדוגמה, העדיפו בכל המשאלים להישאר כחלק מ"לאום המדינה" הקנדי, ולא ליצור לעצמם "לאום מדינה" משלהם, גם אם סימני ההיכר המיוחדים שלהם ניכרים יפה.

 

בשום פנים אין להחליט בפשטות, כמו שעושה רות גביזון, שהקולקטיב של אזרחי ישראל הוא חסר שורשים וחסר תרבות. אין מקום לקבוע שאם אכן לחלק מן האזרחים יש ערכים משלהם ולאחרים ערכים משלהם, קיום ערכים נפרדים אלה מונע או אינו מאפשר הכרה בערכים ותרבות משותפים, או אינו מאפשר להמשיך את השיתוף ב"לאום המדינה" הקיים. מה גם שהישיבה בארץ משותפת והעיסוק בבעיות משותפות משנה את הרכב התרבות של כל האזרחים, והחלק המשותף בערכים גדל והולך.   אי קבלת ה"אחר" וחוסר הרצון לשתף אותו במה שיש לך אכן מסוכנת ל"לאום המדינה", ונראה לי שבמאמרה הזהירה שולמית אלוני מפני סכנה זאת.

 

גביזון מעדיפה את השתייכות יהודי ישראל ל"עם היהודי" שישיבתו הקבועה היא בכל ארצות העולם, וזאת גם אם בני "העם היהודי" משתייכים ללאומי-מדינה שונים, ובדרך כלל הערכים המיוחדים שלהם אינם מפריעים להם בהשתייכות זו. גביזון מעדיפה את ההשתייכות המרכזית של האדם לקבוצה אתנית מפוזרת בכל העולם על ההשתייכות הטבעית של כל אדם, ובהם, כאמור, גם יהודים בכל ארצות העולם, ללאום המדינה, כל אחד לפי מדינתו.

 

יהיה זה אי יושר מדעי לדבר באותה נשימה על "לאום מדינה" כלשהי ולהשתמש באותה מילה "לאום" גם כלפי העם היהודי על פזורותיו. העם היהודי לפזורותיו איננו מעמיד שום "לאום מדינה". ראוי היה לה לפרופ' גביזון, להבחין במה שכל כך קל להבחין: בין "לאום מדינה" ובין "לאום אתני".

 

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר