תנאים מוקדמים לשלום בין ישראל לסוריה
כדי לעשות שלום לא די לחתום על חוזה לאי שימוש בנשק. שלום אמת בין שתי מדינות יושג רק כשכל אחת מהן תבנה בתוך נפשה רצון להשלים עם הצד השני. כדי להגיע לכך, ראוי שכל צד יביע את התביעות המוקדמות שלו מן הצד השני. במאמר זה כוונתי לסרטט את התביעות ההדדיות שלדעתי על סוריה ועל ישראל להעמיד לפני כל פתיחת משא ומתן מעשי לשלום.
בתור נציג ישראל במו"מ הייתי שואל את עמיתי הסורי שאלות נוקבות:
1) האם הממשלה שלך מדברת בשם לאום המדינה הסורי (القومية السورية) או שהיא מעמידה עצמה כבאת כוח של רעיון "איחוד ארצות ערב", רעיון הכולל סעיף גלוי להשמדת ישראל? הרי גם באמנה המקורית של תנועת הבעת השלטת אצלכם וגם בחוקה הסורית הזמנית נכללו סעיפים הקוראים לכך. אמנם עם כניסת סוריה לארגון האו"ם נמחקו מן החוקה הסורית סעיפים מפורשים כאלה, אבל לנוכח הברית הגלויה שלכם עם איראן, שנשיאה קורא גם היום בגלוי להשמדת ישראל, אנחנו מתרשמים שהסעיפים הישנים שמחקתם מן הכתב נהפכו פשוט ל"תורה שבעל פה", שיש להאמין בה גם אם נמחקה מן הכתב. המו"מ בינינו צריך להיות איתכם בלבד, ונקי מכל בעיה שאיננה סורית.
2) בכל המדינות שהגיעו אליהן פליטים זכו הפליטים להיקלט קליטה אנושית, לא פוליטית, במדינה שהגיעו אליה. כך נקלטו מיליונים במאה העשרים בתורכיה, ביוון, בגרמניה, בהודו ובפקיסטאן. אבל אתם, עשרות שנים לא הענקתם יחס אנושי, ומנעתם מעמד של אזרחים שווים לפליטי מלחמות 1948 ו-1967, והם מתגלגלים ללא זכויות רק כדי לאלץ אותם לשוב ולהילחם על החרבת ישראל. איך יוכל להיות לנו אמון במדינה המתעלמת מיחס אנושי מצד אחד ומעודדת מלחמה נגדנו מן הצד השני? כדי ליצור אמון, עליכם להודיע פומבית שפליטי המלחמות ייקלטו כאזרחים שווים במדינה שלכם.
.אלה אינם "עניינים פנימיים" של סוריה. יחס מפלה ובני ברית עם אויבים פוגעים ביכולת לבנות אימון
בתור נציג סוריה, הייתי שואל את עמיתי הישראלי שתי שאלות.:
1) במדינה שלך אין שוויון בין האזרחים. מי שהוא יהודי מופלה אצלכם לטובה ואחרים מקופחים. יהודי רשאי לגור בכל מקום במדינה שלכם; לזכות במענקים לרכישת בית; כל מקומות העבודה פתוחים לפניו; הוא יכול לצאת מישראל ולחזור אליה כרצונו וכדומה. ולא כך למי שאינו יהודי (זכור למשל את הזוג מסכנין, שביקשו לבנות את ביתם ביישוב יהודי סמוך). גם אנחנו (הסורים) איננו יהודים. איך יוכל להיות לנו אימון במדינה המפלה בין אזרחיה, נותנת את כל הזכויות ליהודים ומקפחת את כל האחרים? תנאי מוקדם שלנו להיווצרות אימון בין מדינותינו הוא שהחוק בישראל לא יפלה ויהיה אחד, ושווה לחלוטין, לכל הישראלים.
(2) השאלה השניה במשא ומתן היא: את מי אתם, נציגי ישראל, מייצגים? האם אתם מייצגים את אזרחי ישראל או שאתם רואים עצמכם נציגים של כל היהודים מכל העולם? לא ייתכן שנחתום על הסכם כשהצד השני כולל שותפים סמויים שכלל אינם ישראלים. תנאי מוקדם שלנו לשלום הוא שממשלת ישראל תבטל את הזכות המוקנית לכל יהודי זר להיהפך לישראלי ברגע שהוא נכנס לישראל. על ממשלת ישראל לייצג רק את אזרחיה היושבים בה, יהודים ולא יהודים כאחד.
גם אלה הם רק לכאורה "עניינים פנימיים " של ישראל. קיפוח מכאן וזכויות יתר מכאן לאזרחי המדינה פוגעים גם בקשרי החוץ שלה.
התנאים המוקדמים האלה – לשני הצדדים – הם נושאים הראויים לשיחה ולבירורים. אם נשכיל לשוחח עליהם, נוכל לעבור גם לדיונים על מחלוקות מעשיות בחיי יום יום של מדינותינו.
(התפרסם באל-סינארה 2.3.07)
|
חיפוש תעתיק לטיני לעברית
בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא
|
|
שבועת יזכור |
שגה הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו |
|
בגידתה של האקדמיה בעברית
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.
|
|
|