לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה
תנאים מוקדמים לשלום בין ישראל לסוריה
 

כדי לעשות שלום לא די לחתום על חוזה לאי שימוש בנשק. שלום אמת בין שתי מדינות יושג רק כשכל אחת מהן תבנה בתוך נפשה רצון להשלים עם הצד השני.  כדי להגיע לכך, ראוי שכל צד יביע את התביעות המוקדמות שלו מן הצד השני. במאמר זה כוונתי לסרטט את התביעות ההדדיות שלדעתי על סוריה ועל ישראל להעמיד לפני כל פתיחת משא ומתן מעשי לשלום.

 
בתור נציג ישראל במו"מ הייתי שואל את עמיתי הסורי שאלות נוקבות:

1)    האם הממשלה שלך מדברת בשם לאום המדינה הסורי (القومية السورية) או שהיא מעמידה עצמה כבאת כוח של רעיון "איחוד ארצות ערב", רעיון הכולל סעיף גלוי להשמדת ישראל? הרי גם באמנה המקורית של תנועת הבעת השלטת אצלכם וגם בחוקה הסורית הזמנית נכללו סעיפים הקוראים לכך. אמנם עם כניסת סוריה לארגון האו"ם נמחקו מן החוקה הסורית סעיפים מפורשים כאלה, אבל לנוכח הברית הגלויה שלכם עם איראן, שנשיאה קורא גם היום בגלוי להשמדת ישראל, אנחנו מתרשמים שהסעיפים הישנים שמחקתם מן הכתב נהפכו פשוט ל"תורה שבעל פה", שיש להאמין בה גם אם נמחקה מן הכתב. המו"מ בינינו צריך להיות איתכם בלבד, ונקי מכל בעיה שאיננה סורית.

 

2)    בכל המדינות שהגיעו אליהן פליטים זכו הפליטים להיקלט קליטה אנושית, לא פוליטית, במדינה שהגיעו אליה. כך נקלטו מיליונים במאה העשרים בתורכיה, ביוון, בגרמניה, בהודו ובפקיסטאן. אבל אתם, עשרות שנים לא הענקתם יחס אנושי, ומנעתם מעמד של אזרחים שווים לפליטי מלחמות 1948 ו-1967, והם מתגלגלים ללא זכויות רק כדי לאלץ אותם לשוב ולהילחם על החרבת ישראל. איך יוכל להיות לנו אמון במדינה המתעלמת מיחס אנושי מצד אחד ומעודדת מלחמה נגדנו מן הצד השני? כדי ליצור אמון, עליכם להודיע פומבית שפליטי המלחמות ייקלטו כאזרחים שווים במדינה שלכם.
.אלה אינם "עניינים פנימיים" של סוריה. יחס מפלה ובני ברית עם אויבים פוגעים ביכולת לבנות אימון
 
בתור נציג סוריה, הייתי שואל את עמיתי הישראלי שתי שאלות.:

1)  במדינה שלך אין שוויון בין האזרחים. מי שהוא יהודי מופלה אצלכם לטובה ואחרים מקופחים. יהודי רשאי לגור בכל מקום במדינה שלכם; לזכות במענקים לרכישת בית; כל מקומות העבודה פתוחים לפניו; הוא יכול לצאת מישראל ולחזור אליה כרצונו וכדומה. ולא כך למי שאינו יהודי (זכור למשל את הזוג מסכנין, שביקשו לבנות את ביתם ביישוב יהודי סמוך).  גם אנחנו (הסורים) איננו יהודים. איך יוכל להיות לנו אימון במדינה המפלה בין אזרחיה, נותנת את כל הזכויות ליהודים ומקפחת את כל האחרים? תנאי מוקדם שלנו להיווצרות אימון בין מדינותינו הוא שהחוק בישראל לא יפלה ויהיה אחד, ושווה לחלוטין, לכל הישראלים.

 

(2) השאלה השניה במשא ומתן היא: את מי אתם, נציגי ישראל, מייצגים? האם אתם מייצגים את אזרחי ישראל או שאתם רואים עצמכם נציגים של כל היהודים מכל העולם? לא ייתכן שנחתום על הסכם כשהצד השני כולל שותפים סמויים שכלל אינם ישראלים. תנאי מוקדם שלנו לשלום הוא שממשלת ישראל תבטל את הזכות המוקנית לכל יהודי זר להיהפך לישראלי ברגע שהוא נכנס לישראל. על ממשלת ישראל לייצג רק את אזרחיה היושבים בה, יהודים ולא יהודים כאחד.

גם אלה הם רק לכאורה "עניינים פנימיים " של ישראל. קיפוח מכאן וזכויות יתר מכאן לאזרחי המדינה פוגעים גם בקשרי החוץ שלה.

 

 התנאים המוקדמים האלה – לשני הצדדים – הם נושאים הראויים לשיחה ולבירורים. אם נשכיל לשוחח עליהם, נוכל לעבור גם לדיונים על מחלוקות מעשיות בחיי יום יום של מדינותינו.

 

(התפרסם באל-סינארה 2.3.07)

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר