מלחמת היהודים נגד הישראלים
אדם יכול להיות בו בזמן גם אדם ממין זכר, גם בן הדת הנוצרית, גם צמחוני, גם אוסף בולים ועוד. כל
תכונה משייכת את האדם לקבוצה של בני אדם שיש להם אותה התכונה. תכונת
ההשתייכות המשפחתית העמידה את חברת השבט. תכונת ההשתייכות הדתית
העמידה את החברה הדתית במרכז, וההיסטוריה הראתה שחברה דתית יכלה
לפעמים לכבוש חלקים גדולים מן העולם.
אבל העולם משתנה בלי הרף. המהפכה הצרפתית העמידה טיפוס מסוג חדש, שהתחיל להיקרא בשם 'לאום'.
הלאום יכול להכיל אנשים ממוצאים אתניים שונים, ובני דתות שונות. גם המוצא האתני וגם הדת אינן ממלאות
תפקיד מרכזי ב'לאום'. הלאום מונהג על ידי התארגנותם של בני האדם היושבים יחד על אותה אדמה, ולא על
ידי שליטים שהתמנו על ידי הדת. שליט מן הטיפוס הקדם-לאומי, שהתמנה למשל על ידי הדת - דואג לבני דתו.
אבל השליט של הלאום חייב לדאוג לרווחתם של כל בני הלאום בלי קשר לדתם או למוצאם האתני. וכך מאז
המהפכה הצרפתית נוצרה עוד תכונה לבני האדם, והיא הרגשת המשותף לכל אלה החיים יחד
באותה המדינה.
וכאן יש לומר כי התהפוכות המדיניות שהתרחשו בעולם יצרו מדינות חדשות, שבשנות העבר לא היו קיימות.
זכרו את מדינת רואנדה שבאפריקה, ואיך בני המוצאים האתניים השונים שהחריבו אלה את
אלה במשך שנים רבות, מצאו את הדרך להעלות את החברה הרואנדית המשותפת לדרגה
יותר חשובה מאשר ההשתייכות לשבט או למוצא האתני [ראו כאן מאמר על רואנדה]. המושג
החדש "לאום המדינה" חל גם על כל המדינות החדשות. הנה כשהתפרקה הממלכה
העותמנית נוצרו מדינות שלפני כן לא היו קיימות כלל, כגון עיראק, סוריה ופלסטין.
אבן סעוד השתלט על מדינת חיג'אז ונוצרה "ערב הסעודית", ומי היה יכול לנחש שארמניה לא
תקום באדמתה הישנה אלא בתוך הקווקז, או שמדינת קורדיסטאן בכלל לא תקום? ואיך לנגד
עינינו התפצלה פקיסטאן שהתייסדה על הדת, ונוצרה בנגלדש? כל אלה יצירות חדשות, וכל
מדינה משתדלת להקנות לבניה הרגשת שייכות ומחויבות לאומית של כל האזרחים כבני הלאום.
קנה מידה זה של הלאום חייב לעמוד לנגד עינינו גם כשנתבונן בכמה מן המאורעות שהתרחשו לאחרונה.
כואב הלב לראות איך במוסד הלאומי הנקרא "כנסת", שכמוסד לאומי תפקידו לדאוג לרווחת
הישראלים כולם, יושבים כל כך הרבה אנשים שמועלים בתפקידם לדאוג לכל בני הלאום, ורואים
עצמם נציגים של הקבוצה האתנית שלהם בלבד. "חוק הקרן הקיימת" הוא הפליה בולטת
לטובת הקבוצה האתנית המצומצמת שלהם – היהודים, ונגד בני הלאום המשותף של כולנו –
הישראלים. אך מה לנו יותר מהצהרה שנתן לא מזמן ראש הממשלה הישראלית. אמר אולמרט:
בראש וראשונה אני יהודי, ורק אחר כך אני ישראלי.
האם תעלה על דעתך שאיזה ממלא תפקיד לאומי במדינה כגון ארצות הברית או צרפת,
אדם שהוא במקרה יהודי, יאמר משפט כזה: אני קודם כול יהודי ורק אחר כך צרפתי? חשוב
לרגע על ג'ון קנדי, נשיא ארצות הברית הנרצח, שהיה קתולי. האם היה עולה בדעתו לומר
"אני קודם כול קתולי ורק אחר כך אמריקאי"? -
בני הלאום האמריקאי היו קוראים לו בוגד, ובהזדמנות הראשונה היו מסלקים אותו ממשרתו
הרמה. האמירה הזאת שלך פירושה אחד: אינך ראוי להיות ראש ממשלה ישראלית.
באור זה יש לראות גם את מאמרה של מראם מסארוי שהתפרסם ב"הארץ" ב- 9.7.07 1 ובו היא קוראת להילחם למען
שוויון אזרחי מלא וגמור בתוך המדינה המשותפת שלנו, הנקראת "ישראל", מאבק בנוסח המאבק
של לותר קינג למען שוויון. המאמר פונה לא רק לישראלים הערבים לצאת למאבק זה, שהרי הוא
מתפרסם בעיתון שרוב קוראיו אינם ערבים.
עמדתה היא עמדה לאומית במלוא מובן המילה, ויש להשמיעה באוזני כל הישראלים,
תהא השתייכותם האתנית אשר תהיה.
בנוסח מקוצר - התפרסם ב-א-סינארה 07 .26.7.
|