לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה

עם ככל העמים או לבדד ישכון?

 

הטקסים לזכר רצח רבין מחטיאים את שורש הבעיה. מדברים בהם על משנת רבין ועל מורשת רבין, אבל השאלה העיקרית היא מדוע אירע הרצח. תשובה מלאה ונכונה לשאלה זו ניתנת בדברים הבאים.

הרצח לא היה סתם מעשה בריונות. הרוצח היה אויב החברה הישראלית שקמה על בסיס התחייה הלאומית מסוף המאה התשע עשרה. כל עיקרה של התחייה היה מרידה בדת היהודית ובאורח החיים היהודי. כוונת יוצרי החברה החדשה ומחיי הלשון העתיקה והחלוצים שהגיעו אחריהם בראשית המאה העשרים הייתה להקים בארץ ישראל חברה חדשה שתהיה "עם ככל העמים".

 

רעיון התחייה החל לקסום גם לחלק מהיהודים הדתיים, אבל רבים מהם טעו לחשוב שתנועת התחייה איננה מרידה בדת. הם חשבו שהתחייה היא המשך לכיסופי גאולה של "עם לבדד ישכון", ועיקר העיקרים בדת הוא לא להתערב בגויים. דמות המופת שלהם הייתה עזרא הסופר. בכוח השלטון הזר הוא הכריח את יושבי הארץ להיכנע לטיהור גזעני. את הנשים ה"נכריות" אילץ לגרש ואת ילדיהן להשליך לרחוב. דור אחרי דור - וגם בימינו! -  שומרים היהודים את מצוותיו הגזעניות של עזרא הסופר.   

 

אנשי התחייה, המאמינים ברוח האדם ושואפים לדרור ולשיוויון, לא הבינו שאותו חלק מהדתיים הרוצה להצטרף אליהם אינו מעוניין במרידה, והשותפות שלהם בתנועת התחייה פוזלת תמיד אל אותם הדתיים הממשיכים את אורח החיים הישן וחולמים על חידוש הזבחים במקדש. אלה מעולם לא הצטרפו לרעיון התחייה, אף כי הם תובעים ליהנות מפירותיה. אנשי התחייה המורדים ביהדות לא הבינו שאי אפשר להקים "עם ככל העמים" ובו בזמן לקיים אמונה דתית מסתגרת וגזענית.  באשליה של "חיזוק התנועה" הם נענו לתביעות דוברי הדת שתמיד היו הפוכות מרעיון "עם ככל העמים".  הקול הברור של "עם ככל העמים", שלא יהיה בו הבדל בין אזרח לאזרח בגלל דת, גזע ומין, הובע בהכרזת העצמאות, אבל כדי לשמור על "אחדות" מדומה תמיד התנהגו ראשי החברה הישראלית כאילו אנחנו המשך של הגלות היהודית, ובמדינת ישראל נהפכו מצוות הדת לחוקים המפלים לא יהודים לרעה, ונותנים זכויות יתר ליהודים.

 

המגמה ליהפך לקהילה יהודית כשרה התפשטה גם לבית הספר הקרוי "חילוני". המחנכים מלמדים שהיהדות היא "שלנו" והיא "בנפשנו" ותובעים מחניכיהם לכבד את היהדות ואת התרבות היהודית, גם אם הם יודעים שתרבות זו בנויה על יסודות קדם-דמוקרטיים, הרחוקים מן האמונה בשיוויון. ההפליה הרי היא קיימת אפילו בתוך החברה היהודית עצמה (גבר ואישה, כשר וממזר). החינוך לטוהר הגזע היהודי, להסתה ש"העולם כולו נגדנו", הסתה המגשימה את עצמה, והשתיקה של המחנכים על מעשי הנבלה הנעשים בשם היהדות, אלה הם הגורמים המביאים את הנער הישראלי המתחנך בבית ספר שהוא מוסד יהודי, שיגדל כשונא לכל מי שאינו יהודי, ושיחפש הזדמנויות להתעלל במי שאינו יהודי, גם שיצדיק אלימות וחוקי אלימות. מתפתחת אצלו הבנה ונכונות לחסל כל מה שעשוי "לפגוע" בישראל שלדעתו צריכה להיות יהודית טהורה. מי שרוצה יחסי שלום ואפשרות של חיים משותפים בשוויון בין כל חלקי האוכלוסיה, אין לו כביכול מקום בינינו...  רצח רבין היה מבע ברור של הכופרים ברעיון התחייה, שמטרתם להשליט את עקרונות ההתבדלות והגזענות על חיינו. האמונה שאנחנו "צריכים להיות" יהודים, שישראל "צריכה להיות" תחת שלטון היהדות - היא שורש הבעיה, והיא צריכה למלא את התוכן של טקסי האבל על הרצח ושל הדיונים בו.  

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר