מדינה או קהילה 1
הכתבה של נרי ליבנה על התעוררות החילונים בירושלים והשיתוף בין חילונים ודתיים
מתונים (מוסף "הארץ" 2.3.12 ) מעלה אפשרויות חדשות להתבוננות במלחמות הדת בישראל.
היישוב העברי החדש נולד כמרידה בקהילות היהודיות ובאורח החיים שלהן. הקהילה היא
חברה טרום- דמוקרטית, מנהיגיה אינם נבחרים, חוקיה מיוסדים על הסתגרות מכל לא יהודי
ואפליות חברי הקהילה לפי יוחסין ומוצא אתני, וחיא שואפת להטיל את מרותה הדתית על
כל אדם שנולד לאשה שנולדה לאם יהודייה.
בזה מרדו חלוצי היישוב העברי, שמטרתם היתה להקים "עם ככל העמים" ולבטל את הלך
הרוח של "עם לבדד ישכון". אבל כשהגיע היישוב לבגרות והכריז על מדינה, התברר שרבים
מאלה הכמהים למדינה עצמאית ראו אותה כהגשמת שאיפה משיחית עתיקה, שבעיניהם היא
אך ורק חיזוק הקהילה היהודית המסורתית - על מנהיגיה הלא-נבחרים, הסתגרות מכל לא יהודי
ואפליות לפי מוצא וייחוס.
המאבק האמיתי המתנהל היום בכל פינה מחיינו הוא אפוא בין מאמיני המדינה ובין מאמיני הקהילה,
ומה פלא שיש גם חילוניים שהם אנשי קהילה ואינם רוצים כלל להשהייך ללאום ישראלי, שהוא
לאום ככל הלאומים ולא עם לבדר ישכון.
[ התפרסם כמכתב קורא במוסף הארץ ביום 12.3.12 ] |