ישראל איננה "מדינת הלאום של העם היהודי"
בשיחות השלום המתוכננות לכאורה ישראל איננה
מציגה עצמה כמדינת הלאום הישראלי, אלא תובעת שיכירו בה תחילה כאילו היא כוללת גם
יהודים שהם אזרחי מדינות מכל קצות העולם. עמדה זו מופרכת מכל
בחינה. ממשלה של מדינה היא באת כוח אזרחי המדינה בלבד. קשרי דת או קשרי משפחה
אינם בגדר קשרי לאום. ישראל איננה יכולה להיות "מדינת הלאום של העם
היהודי". אין מדינה בעולם המתיימרת להיות ממשלה של אנשים שכלל אינם אזרחיה. אבל
כמובן יכולה להתקיים בישראל קהילה יהודית משגשגת שההשתייכות אליה היא רשות ולא
חובה, כמו בכל מדינה אחרת בעולם.
דרישה אנטי יהודית
תביעת "מדינת הלאום היהודי" איננה
מכשול ראשון רק לשלום. בראש וראשונה היא מכשילה ומזיקה לחייהם ולשלומם של היהודים
בעשרות מדינות בעולם. היא חותרת תחת מעמדם כאזרחים נאמנים איש למדינתו, שהרי בעיני
עצמם ובעיני השלטונות במדינותיהם הם שייכים מבחינת לאומיותם ללאום המדינה שהם חיים
בה, והשתייכותם הדתית ליהדות אינה פוגעת כלל בלאומיות זו ולא סותרת אותה.
עם ככל העמים
מכל בחינה ישראל היא מדינת הלאום
הישראלי. תפיסת ישראל כלאום לעצמו היא תפיסתם של ראשוני החולמים על עצמאות.
תחיית הדיבור העברי לא הייתה רק שאלה לשונית. היא הייתה סימן ההיכר הבולט למהפכה
בתפיסת העולם. מחיי הלשון חשבו על תחיית הלשון כחלק מחלומם המרכזי - להקים
"עם ככל העמים". בלי הכרה בחלום זה אין להבין את השאיפה הגורפת לעבודת
אדמה, להתיישבות על הקרקע, להתארגנות מלווה ברכישת נשק, להקמת ארגונים חברתיים
נושאי חזון זה, לחינוך ל"עם ככל העמים" ולהטפה נגד העיסוק במקצועות
המקובלים על היהודים בארצות מושבם. רק רעיון "עם ככל העמים" יכול היה
לדבר על הצבת הפירמידה ההפוכה של היהודים על בסיסה.
החלוצים
בן יהודה חלם במפורש על לאומיות חילונית. בני
היישוב הישן בירושלים, שהיו קהילה יהודית מובהקת, רדפו אותו ואף מסרו אותו
לשלטונות. הקהילה היהודית הייתה אויבת הלאומיות החדשה. כשהגיעו לארץ צעירים יהודים
כחלוצים גם הם שאפו להקים חברת לאום על בסיס הארץ והשפה וכלל לא על בסיס הדת. חברה
לאומית אין לה סניפים. היא איננה קהילה ולא חלק ממערכת קהילות מפוזרות בעולם.
אמונתו של הרצל
רעיון זה כלול גם בבשורה של הרצל: יהודי שלא
בא להיות חלק מן החברה החדשה בישראל אינו יכול להיות קשור אליה בקשרי לאום. החברה
החדשה היא של יושבי הארץ בלבד והיא דמוקרטיה במיטבה. בחזונו, בין חבריה יש גם
ערבים תושבי הארץ, וגם גרמני נוצרי, שאיש אינו שואל אותו מה פתאום גוי כמוהו רוצה להצטרף כחבר, גם לא מבקשים ממנו
להתגייר.
החלוצים והמחנה
יש משמעות לשם "חלוצים". הם האמינו
שמאחוריהם יש "מחנה". הם חשבו שהיהודים שעדיין לא הגיעו לארץ משתוקקים
להצטרף לתפיסת הלאום החדש. היהודים ש"לפי שעה" נמצאים בארצותיהם היו
בעיניהם המחנה שיבוא אחרי החלוץ. ההתחייבויות שבמגילת העצמאות, התואמות את עקרונות
ארגון האומות המאוחדות, הן ביטוי נאמן לתפיסת ישראל בתור "עם ככל
העמים". היום אנחנו יודעים שהיהודים יושבים בהמוניהם בארצותיהם לא "לפי
שעה", אלא כמולדתם האמיתית.
מגילת העצמאות
מגילת העצמאות קובעת כי לא תהיה אפליה בין אזרחיה: "מדינת
ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין,
תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות
המאוחדות."
המגילה מבטיחה שלא תהיה אפלית אזרחים בגלל דת, גזע ומין. מדוע לא נכתב במגילה שלא
תהיה אפליה בגלל הבדל בלאום? - כי כל אזרחי ישראל נחשבים במגילת העצמאות לבני לאום
אחד, הוא הלאום הישראלי. לאום המדינה כולל את כל בני הדתות השונות ואת כל השייכים
לקבוצות אתניות שונות, כמו שמקובל בכל המדינות הדמוקרטיות בעולם.
משל הטרמפיסט
אבל לאחר שארגונים דתיים התקבלו להסתדרות
הציונית, הם החלו לטעון שהתחייה איננה מהפכה. את הגעגועים לארץ הקודש הם פירשו
כאילו זאת הציונות. הציבור החילוני הגדול האזין בנימוס לתעמולת הקהילה ובגישתו
הליברלית נתן לה מקום בחיי הציבור. ובחיים המעוצבים על ידי הציונות הזאת תפסו
הדתיים את המושכות. עמדות המימסד הדתי הגיעו היום לשליטה מקיפה בחיינו. החינוך
בבתי הספר ה"חילוניים" ומטעם משרד ההסברה מקבע את הדעה כאילו התחייה לא
הייתה כלל מהפכה. כאילו אין אנו אלא המשך פשוט של הדת היהודית. כאילו אבותינו
החלוצים שהחלו את המהפכה כלל לא מרדו ביהדות...
הקהילה תפסה את השלטון
כך הפכה ישראל לקהילה יהודית
המכוונת את חיי המדינה על פי עקרונות הדת היהודית. מנהיגיה אימצו את התפיסה הדתית
שהיהודים אסור להם "להתערב בגויים". זה צורך מהותי יהודי, אבל הוא אסון לישראל.
הדת היא המקור לחוקי ההפרדה בין האזרחים שנחקקו אחרי הכרזת העצמאות, וישראל היום
איננה כלל "עם ככל העמים", לא חברה דמוקרטית שכל אזרחיה שווים ורוצים
בקיומה, אלא קהילה יהודית שהשתלטה על הארץ והיא מסתגרת מכל מי שאינו יהודי, לא
בתוך המדינה ולא מעבר לה.
הברירה
אם לא נממש את שאיפתנו – שהיא שאיפת מייסדי
היישוב העברי ומקימי המדינה - להיות עם ככל העמים, אם לא נשנה באופן יסודי את המושגים
השקריים על "עם יהודי מפוזר" שאנחנו כביכול חלק ממנו, לא נהיה לעולם עם
ככל העמים, גם לא נגיע לשלום בארצנו. אבל ליהודים? - ההיסטוריה של הקהילה הדתית
תימשך גם אם היא תביא עליהם "חורבן שלישי".
|
חיפוש תעתיק לטיני לעברית
בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא
|
|
שבועת יזכור |
שגה הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו |
|
בגידתה של האקדמיה בעברית
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.
|
|
|