לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה

 

 ישראל – מדינת כל אזרחיה

 

כזכור לקוראים רבים,  שלושים ושמונה אזרחים חברו לעמותת "אני ישראלי" בעתירה לבג"צ בבקשה להרשות להם להירשם בכל מסמכי משרד הפנים בתור בני הלאום הישראלי. כנגד העתירה הושמעו טענות שונות, בין היתר - שהיא עשויה להביא לידי כך שישראל "תיהפך למדינת כל אזרחיה". טענה זו ראויה לתשובה פשוטה:  גם היום מדינת ישראל היא מדינת כל אזרחיה:


כמו בכל מדינה דמוקרטית, גם כלל האזרחים של המדינה שלנו הוא הסמכות שממנה שואבים מוסדות השלטון את זכותם לחוקק חוקים, להגשים את מה שמשתמע מן החוקים האלה ולשפוט את העוברים עליהם.  השורה "אלוהים לשלטון בחרתנו" בשיר שכתב ז'בוטינסקי לפני עצמאות ישראל, שורה שכוונה למאבק הפנימי על השלטון ב"יישוב", איננה אלא מליצה ריקה. מאז המרידה הגדולה בסמכות האפיפיור להמליך מלכים ומאז בוטל מוסד החליפות באיסלם אין מדינה שהשלטון בה אינו מיוסד על כלל אזרחיה. 

 

כך גם אצלנו: 1) כל האזרחים בישראל בוחרים את מוסדות השלטון שלה, בין שאזרחים אלה הם יהודים בין שאינם יהודים, בין שהרבנות הכירה בהם בתור יהודים, בין שהרבנות לא הכירה בהם בתור יהודים. הביטוי "כל האזרחים" מכוון כמובן גם לאזרחים שכלל אינם יהודים ואין להם שום כוונה להיות יהודים.

2) לעומת זאת, שום יהודי שאינו ישראלי ואינו יושב בישראל איננו משתתף בבחירת מוסדות השלטון בישראל. בין שהוא ציוני בין שהוא חסיד סאטמאר או שונא אחר של ישראל.

בעלי הבית של ישראל הם אפוא הישראלים באשר הם ישראלים, ולא היהודים באשר הם יהודים. ישראל היא אפוא "מדינת כל אזרחיה".

 

נשאלת השאלה מה פירוש הסיסמה הנפוצה, המושמעת מ-1985 גם מפי המחוקק, והיא "ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית"?  אם אכן הישראלים – כל הישראלים - הם בעלי הבית של ישראל, לא נכון יהיה לפרש את המילים "מדינה יהודית" כאילו היהודים הם בעלי הבית של ישראל. כפי שראינו לעיל, היהודים בתור יהודים אינם בעלי הבית של ישראל. ישראל היא מדינת *כל* אזרחיה.


ההרגשה הרווחת בציבור, ש"ישראל היא מדינה יהודית" ולכן היהודים הם בעלי הבית הבלבדיים של ישראל, נובעת מחוקים שהשלטון בישראל חוקק, חוקים מפלים לטובה כל מי שהוא יהודי לעומת שאר הישראלים. הגוף המחוקק בישראל, הכנסת, חילק כבר ב- 1952 את אזרחי ישראל, שלכאורה – לפי מגילת העצמאות ולפי עקרונות הדמוקרטיה -- הם שווים זה לזה, לשתי קבוצות: יש "אזרחים מכוח שבות" ויש "אזרחים מכוח ישיבה". אזרחים "מכוח שבות" הם כל היהודים, ואזרחים "מכוח ישיבה" הם כל האזרחים שאינם יהודים. כך, אף על פי ש"כולם שווים בפני החוק" בכל זאת יש מי ששווים יותר. אמנם כולם משתתפים בבחירות, אבל בעניינים שונים הזכויות של אלה לעומת אלה
אינן שוות, למשל בשאלת איבוד האזרחות.

החוק הזה עושה רושם כאילו "רק יהודים הם בעלי הבית בישראל". מה גם שסעיף מרכזי בו מקנה דווקה "אזרחות מכוח שבות" גם ליהודים שנולדו בארץ, וגם ליהודים שאבותיהם ואבות אבותיהם נולדו בארץ. אלה, אף על פי שנולדו בארץ, אינם יכולים להיות "אזרחים מכוח ישיבה". נוסף על כך, באותם הימים נחקק חוק בישראל הקובע שדי ליהודי מחו"ל להציג כף רגלו בישראל כדי שמייד
ייהפך לאזרח ישראלי. הוא נהפך כמובן לאזרח מסוג א' – "אזרח מכוח שבות".

על יסוד חוק זה, הידוע בשמו "חוק השבות", יכול היה שודד המונים מצרפת להפוך בן לילה ל"אזרח ישראלי", ובכספים ששדד יכול היה לשחד אלפי אזרחים ישראלים בהסוואה של "עבודה" והצליח להיבחר לכנסת, בסך הכול כדי להימלט מתהליך של הסגרה לארץ שבה עולל את עלילות השדידה שלו. ויהודי זר אחר, שארגן כוח יהודי חצי צבאי כפי שהיה מקובל בארצו באותם הימים (למשל ארגון קו-קלוקס-קלאן), מייד בבואו אלינו החל ללמד אותנו – גם הוא בתור חבר כנסת - איך יהודים
צריכים להתנהג כלפי לא יהודים...

"חוק השבות" עצמו היה בזמנו מעין "הכרזה לכל יהודי העולם" שהגירתם לישראל רצויה. ספק אם הוא מועיל למישהו כעת, אבל נזקו מתגלה רק לעיתים רחוקות, למשל, כשמתעוררת תביעת הסגרה למדינה אחרת של מי שנחשד בפשע. לעומת זאת השימוש שעושה "חוק האזרחות" מ- 1952  ב"חוק השבות" - הענקה אוטומטית של אזרחות ישראלית למי שזה עתה נכנס לישראל ועל ידי עצם כניסתו צורף מייד אל קבוצת "בעלי הבית" – הוא חוק אנטי ישראלי מובהק. אנשים לא ישראלים מקבלים מייד דרכון ישראלי (למשל, כדי לעבור למדינות הים בתור "ישראלים"), וגם אם אינם יודעים כלל מה קורה בישראל, גם לא את שפת הארץ, הם מחליטים מייד עם בואם מי ומי יישב בבית המחוקקים הישראלי. חוק זה בעיקר הוא המקנה לישראל "אופי יהודי".  כאילו באמת אנחנו חייבים להעניק אזרחות מיידית בלי שום בדיקה לכל יהודי שהגיע לכאן במקרה או לא במקרה. ידוע על חסידי סטמאר הבאים לכאן כדי לקבל אזרחות ישראלית, נוסעים חזרה לארצותיהם ואז מבקרים אותנו שוב רק בימי הצבעה לכנסת כדי להושיב בה סיעות המתכוונות לעקור כליל את הדמוקרטיה מישראל.

הסעיף השני ב"חוק האזרחות", חוק יסוד שקשה לבטלו, סותר את הדמוקרטיה וסותר את מגילת העצמאות של ישראל: הוא מעגן זכויות יתר שחלק מאזרחי ישראל - היהודים - לקחו לעצמם ולשאר היהודים, אפילו אם אלה כלל אינם ישראלים. כשחלק מן האזרחים לוקח לעצמו זכויות יתר ושולל זכויות אלה מזולתו - אין שוויון, וכל הדיבורים על דמוקרטיה בחברה אי שוויונית כזאת הם חסרי יסוד. חמור מזה: המדינה היחידה (שכבר איננה קיימת) שבה חלק מן האזרחים לקחו לעצמם זכויות יתר ומנעו אותן משאר האזרחים, הייתה המשטר הקודם של דרום אפריקה. כי בעולם שלנו, מדינה כזאת אין לה סיכוי להתקיים. מדינה כזאת תוכל להתקיים רק אם תשכיל לבנות לעצמה
משטר חדש, שיהיה משטר דמוקרטי.

הנה התברר במה ישראל היא "מדינה יהודית". היא "מדינה יהודית" רק על בסיס זכויות היתר שלקחו היהודים לעצמם. במעשה זה שיוו המחוקקים היהודים לישראל אופי של "מדינה יהודית". אבל בו בזמן הטילו צל כבד על כוונתה המקורית של ישראל להיות "מדינה דמוקרטית", כפי שעולה ממגילת העצמאות שלה. הדרך שישראל הלכה בה עד כה כדי להיות "מדינה יהודית" סותרת את אפשרותה להיות מדינה דמוקרטית. לכן הסיסמה "מדינה יהודית ודמוקרטית" אינה סיסמת אמת. עלינו לשאוף – קודם כל למען עצמנו -  להגיע לחברה שלא תהיה בה "פרוטקציה ליהודים" ולא תפלה לרעה מי שאינו יהודי. זאת תהיה "מדינה ישראלית דמוקרטית".

 ראו גם   http://www.haayal.co.il/story?id=2223

 =   =   =   =   =   =   =   =   =   = 

---

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר