לשון ובלשנות                           

                    החברה שלנו                    אני ישראלי                    חוק ומשפט                   על דא ועל הא
              
                 מיוחדים              
                                                                        
 
 
 
   דר מהיום הלאומי    ישראל במרתף השואה    Letter to writers    חיפוש תעתיק    הצורך בהמנון ישראלי    אזרחות מכוח ישיבה
   תביעת אזרחות (2)    חסרי דת בישראל כיצד?    סיפורי גוגל    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה    קריאה נכונה בהכרזת העמאות    הלקח מן הרצח
   הלקח מן הרצח    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות    סדר מהיום הלאומי    סדר היום נלאומי    ישראל במרתף השואה    מרתף השואה
   ישראל במרתף השואה    ישראל במרתף השואה    זהות ישראלית במכללת נתניה    במרתף השואה    במרתף השואה    הפרדת הדת מהמדינה
   פסק דין אזרחות שני    לא ל"יהודית דמוקרטית"
 
    דר מהיום הלאומי
    פורום
    צור קשר
    Letter to writers
    מדינת הלאום היהודי?
    לימוד האותיות
    ספרותית (בערבית)
    חוקי קריאה באותיות לטיניות
    ספרותית או מדוברת?
    חיפוש תעתיק לטיני
    "השפה הראשונה"??
    עיצורים ותנועות
    שיטות התעתיק האפשריות
    כנס פוצחה ועמיה
    יתרונות המדוברת
    ויכוח על העברית
    לשון והשקפה פוליטית
    האקדמיה ללשון
    חיפוש תעתיק
    עתירה מנהלית למחוזי
    עתירת אני ישראלי(1)
    20.2.07 - דיון חדש בעתירה
    העתירה במחוזי
    NFC על העתירה
    עוד על העתירה
    המרצת פתיחה ל"אני ישראלי"
    לקראת דיון
    ערעור לעליון
    להכיר בלאום הישראלי
    ישראל לא מכירה בלאום ישראלי?
    סיכומי הערעור
    בית המשפט יחליט!
    תביעת אני ישראלי
    ערעור לעליון 2008
    הסבר קצר לשיר
    הצורך בהמנון ישראלי
    המנון למולדת
    גיבוי כותרת עליונה
    לאום ישראלי במגילת העצמאות
    מדינת כל אזרחיה
    שבות ואזרחות
    לאום-דת-מילאט
    "יהודית ודמוקרטית"?
    איזו מדינה זאת?
    דרום אפריקה בוחרת בחיים
    גיור ואזרחות
    האמנה הפלשתינאית
    לעקוף את החמאס?
    מתי נוסד הלאום הישראלי
    איש דת נגד שוויון
    אזרחות ולאומיות
    הכרזת העצמאות
    הלאום שלי: ישראלי
    אפלית חוק ואפליה חברתית
    גביזון ואלוני מתווכחות
    דרכו הציבורית של אהרון אמיר
    יוחנן אליחי
    "פתרון לאומי" של ציפי
    המלחמה וההפגנות
    תשובה למשה פייגלין
    מהו לאום ישראלי
    להיכנס? לצאת?
    פיתוי להמרת דת
    עבודת יהודים בשבת
    האמת - במגילת העצמאות
    דלדולה של הרוח מנין?
    דלדול הרוח (נוסח ב)
    מוּ"מ שְמוּם
    אינטרס ישראלי מול יהודי
    אין יהודים חילונים
    המהפכה הציונית מתה
    שם המדינה מפריע?
    יהדות וגזענות
    איך נכתב השיר
    דברי הסבר לשיר
    Another Solution
    ע'אלב מג'אדלה
    הדרך הארוכה לשלום
    אפליה בקיבוצים ?
    שני שירים שנבחרו
    מינהל מקרקעי ישראל
    חנה ושבעת בניה
    תנאים מוקדמים לשלום
    אזרחות ונאמנות
    זכות השיבה
    לא "העם היהודי" !
    בעלי הבית ודיירי משנה
    הזהות הלאומית שלנו
    מי נגד מי
    השכנת שלום ברואנדה
    מלחמת העצמאות של הסַחְרָוִיִים
    היהודים נגד הישראלים
    טאייוואן משתנית
    אויבת האיסלאם?
    טייוואן ב- Ynet
    הולדת היהדות
    הוועדה למינוי שופטים
    אל לעורכי דין למנות את שופטיהם
    שופטים ועורכי דין בקלקלתם
    גירושים אזרחיים
    שבועת יזכור לא תפילה
    המרידה ביהדות ותחיית הלשון
    מחאת האוהלים
    שיר למולדת
    השלמת הטיעון ללאום ישראלי
    החרדים במחשכים
    לא "מכוח שבות" !
    בקשת אזרחות מכוח ישיבה
    להינתק מהעם היהודי
    מיהו ישראלי ?
    המגילה ושנאת זרים
    איך נפריד את הדת מהמדינה
    הצעת חוק מדינת העם היהודי
    הסתה גזעית בחסות הדת
    מהפכת התחייה העברית
    אזרחות מכוח ישיבה
    תביעת אזרחות (2)
    בגידת האקדמיה
    תשובה לרועי
    חזון ביטול העדה
    מדינת הלאום -איזה?
    מדינה או קהילה? 1
    מדינה או קהילה 2
    המוסר היהודי
    סיפורי גוגל
    ערעור לאזרחות מכוח ישיבה
    קהילה או מדינה?
    קריאה נכונה בהכרזת העמאות
    הלקח מן הרצח
    הלקח מן הרצח
    קישורים לתוכנות וידיאו או הקלטות
    סדר מהיום הלאומי
    סדר היום נלאומי
    ישראל במרתף השואה
    מרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    ישראל במרתף השואה
    זהות ישראלית במכללת נתניה
    במרתף השואה
    במרתף השואה
    הפרדת הדת מהמדינה
    פסק דין אזרחות שני
    לא ל"יהודית דמוקרטית"
הפרדת הדת מהמדינה

 

זכות השיבה

 

זכות השיבה לצאצאי הפליטים הפלשתינאים היא נושא חוזר ועולה. עם כל הכאב ועם כל הרגישות שיש לגלות כלפיה, השאלה ראויה לדיון גלוי.

 

העולם במאה העשרים היה מלא פליטים. מלחמות שונות הבריחו מארצותיהם מיליוני אנשים. ב- 1922/23 נמלטו כמיליון וחצי יוונים מתורכיה, וכמיליון תורכים לתורכיה. בתום מלחמת העולם השנייה נהפכו לפליטים  15 מיליון הודים. דורות רבים ישבו כולם לבטח על אדמתם אבל הם נעקרו מאדמתם ומצאו עצמם באזורים זרים. במקומותיהם החדשים הם התאקלמו והחלו חיים חדשים. פליטים מוסלמים נהפכו בפקיסטן לאישים מרכזיים, כמו הנשיא פֶרוֵז מושַרף שנולד בהודו, שנהייתה ארץ אויב בשבילו.

ב- 1971 חוותה בנגלדש מעשי אכזריות והשמדת המונים מצד הצבא הפקיסטני, ועוד 10 מיליון פליטים מצאו מקלט בהודו.

 

בתום מלחמת העולם השנייה גורשו או נמלטו גם 16 מיליון גרמנים אתניים מארצות שבהן ישבו דורות רבים.  פולנים וצ'כים הועברו בצו השלטונות אל בתים שישבו בהם לפני כן גרמנים, ונהפכו לבעלי הבתים ובעלי הרכוש הרב שמצאו בבתים.

 

בכל המדינות שהגיעו אליהן הפליטים הם נהפכו לתושבי קבע. המדינות ראו מחובתם האנושית לקלוט אותם בחברה הקיימת. בני הדור השני והשלישי של הפליטים נהיו לאזרחים מועילים וחרוצים בארצות שהגיעו אליהן. המעמד "פליט" לא עבר בירושה. צאצאי הפליטים נהפכו לאזרחים, על כל התפקידים, החובות והזכויות שיש לאזרח במדינתו.

 

נזכיר את האשורים מעיראק, שרבים מהם נמלטו מעיראק ב- 1933.  כשזכתה עיראק בעצמאות נערך בשבוע הראשון הרג המוני בכפרים האשוריים. כ- 180,000 איש נטבחו תוך ימים אחדים, ומי שיכול נמלט. סוריה קלטה את רוב הפליטים, שהתאקלמו בארץ החדשה. איש לא דרש את שובם לעיראק.

 

אבל תהליך רגיל זה אינו חל על  הפליטים הפלשתינאים. מדוע? הסיבה נעוצה באידיאולוגיה שהנחתה את מנהיגי המדינות שאליהן הגיעו הפליטים מפלשתינה.

האידיאולוגיה הזאת קבעה  [שאין מקום לקיומן הנוכחי, הנפרד, של]  המדינות הערביות, ויש לאחדן לשלטון יחיד.  [לא טובת בני האדם מעניינת אידיאולוגיה זאת, אלא השקפה הקוראת לחזרה היסטורית ריאקציונרית.]  בתולדות העמים אידיאולוגיה של "איחוד" היא כסות עיניים לאימפריאליזם של גוף המשתלט על זולתו. "איחוד" כזה פוגע והורס את החוקים והמנהגים של בני המקום. נוצר גוף גבוה ורחוק, "אח גדול" המחליט במקום האזרחים מה טוב להם.  זכרו את ברית המועצות, מפלצת של מדינה ענקית שחיי האזרח היו מוכתבים בה על ידי גישה אחת, אכזרית, מלמעלה, מבלי להתחשב ברצונותיו ובנטיותיו של האדם הקטן.

 

אידיאולוגיה אחרת ניכרת בסקנדינביה. אזרחי מדינות סקנדינביה קרובים זה לזה ברוח, בנימוסים ובסגנון החיים, אבל אין הם שואפים כלל להתאחד וליהפך למדינה אחת. גם מנהיגיהן של המדינות הללו אינם שואפים להיהפך למדינה סקנדינבית אחת. [זה לא יהיה לטובת שום אזרח. בקלות יכלה לקום תנועת "איחוד סקנדינביה" ריאקציונרית שהרפתקן פוליטי שואף שלטון היה עומד בראשה. עמי סקדינביה החופשיים היו כולם מפסידים, תרבותם הייתה ניזקת, והתפתחותם הייתה נעצרת. אבל שום תנועה "סקנדינבית" לא קמה.] [1]

המדינות הערביות שאליהן הגיעו פליטי פלשתין לא הושיטו להם יד אנוש תומכת כמו שעשתה כל מדינה בעולם. הן כלאו את הפליטים במחנות נפרדים. אידיאולוגית ה"איחוד" הביאה שימוש ציני בפליטים כ"בשר תותחים" שיוקרב במלחמה להחרבת ישראל, מה שבא לידי ביטוי במטבע הלשון "האיחוד הערבי יביא לשחרור פלסטין ושחרור פלסטין יביא לאיחוד"  (אלוחדה אלערביה תאדי אלא תחריר פלסטין ותחריר פלסטין יאדי אלא אלוחדה).

 

גם ישראל לא עשתה מאומה לתיקון שיטת המחנות המקוללת. כאשר הגיעה ב- 1967 אל הגדה המערבית צריכה הייתה לפרק אותם ולהציע ליושביהם חיים חדשים של חופש ויצירה על אדמות מדינה. אבל ישראל הותירה את מחנות הפליטים כמו שהיו, כי היא מייסדת את מדיניותה על עקרונות אתניים, וראש דאגותיה – ליהודים.

 

מן הסקירה הכואבת הזאת עולה מסקנה ברורה: סיבות שונות טלטלו המונים בעולם לארצות שלא ראון אבותיהם, אבל ישיבה באותה ארץ מביאה את היושבים בה לידי צורך בחיים משותפים. בעולם לא הייתה "שיבה" של פליטים לארצות שמהן באו אבותיהם. כל אידיאולוגיה של "שיבה" היא כסות עינים למטרות אחרות. יש לבטל עקרון זה כלפי כל בני האדם, בכל המדינות, כולל ישראל.

 

 

המאמר התפרסם 23.3.07  ב- א-סינארה עמ' 71.

 בסוף המאמר נתפרסמה הערת המערכת, המעירה שהמאמר התפרסם על יסוד חופש הבעת הדעה, ואינו משקף את דעת המערכת.  אל-סינארה (الصنارة) הוא שבועון בערבית היוצא בנצרת. מיסדו ועורכו הראשון הוא לוטפי משעור המנוח. את העיתון עורכת כעת אלמנתו פידה משעור.

 



[1]  קטע זה לא תורגם

 

שלחו תגובה


   חיפוש תעתיק לטיני לעברית

בכל רחוב באוסלו כתוב שם הרחוב
ואחריו המילה gate. ביקרתי בעיר אוסלו זו והסתקרנתי לדעת אם המשמעות של gate 
בנורבגית באמת "רחוב".
שאלתי באנגלית עובר אורח, והוא

 


 
 
 
  שבועת יזכור
שגה  הרמטכ"ל כשהחליט לגנוז את נוסח ה"יזכור" המרגש, שכתב ברל כצנלסון ב- 1920 לאחר הירצחם של יוסף טרומפלדור וחבריו 
 
 
בגידתה של האקדמיה בעברית
 
הציבור עומד לראות בקרוב את תמרורי הדרכים בארץ כתובים בתעתיק זר ומטעה, שיש בו מן המעילה בשפה העברית,
 וזאת בגלל מחטף פוליטי תמוה.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דף הבית | לשון ובלשנות | החברה שלנו | אני ישראלי | חוק ומשפט | על דא ועל הא| מיוחדים| מאמרים משכבר צור קשר